Een tijd van komen en een tijd van gaan... - Reisverslag uit Wa, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu Een tijd van komen en een tijd van gaan... - Reisverslag uit Wa, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

Een tijd van komen en een tijd van gaan...

Door: dn Admiraal

Blijf op de hoogte en volg Maartje

04 Juni 2008 | Ghana, Wa

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik op dit moment op papier wil zetten. Waar ga ik jullie nu weer mee lastig vallen? Op de een of andere manier maak ik de keuze om achter de laptop te kruipen en mijn gevoelens en gedachten op dit moment in mijn dagelijkse leven in Afrika op papier te zetten. Wat zijn eigenlijk gevoelens en gedachten? Waarom heb je die? Waarom zou je daar over nadenken? Wat wil je met je gevoelens en gedachtes doen? Waar gaan gevoelens over? Waarom denk je?

Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, nu is de tijd van gaan gekomen. Mijn laatste dagen in Afrika ‘Ghana’ zijn aangebroken. Ik heb besloten om terug naar Nederland te komen om het leven als werkende vrouw te laten beginnen.
Ik heb een baan aangeboden gekregen bij stichting Divers in Den Bosch, als jongerenwerkster. Aangezien dit voor mij mijn droombaan is mag ik van geluk spreken dat er aan mij gedacht wordt terwijl ik in ‘Ghana’ aan de andere kant van de wereld zit. Leer over mijn eigen doen en laten en over mezelf in een andere cultuur, wat neem je mee wat laat je hier? Elke dag word ik wijzer en met deze wijsheid kom je een heel eind in je leven, maar dat neemt niet weg dat je je gehele leven nog door mag leren.

Elke dag, beter gezegd elke minuut van de dag maak je keuzes. Mijn keuze is om mijn tijd in ‘Ghana’ af te gaan ronden en een vliegreis naar Nederland te boeken om daar te gaan werken en in Den Bosch een nieuwe start te maken samen met mijn zus in een huis! (Jam, haleluja bereid je maar alvast voor op rijstballen en okru soep).

Waar je ook bent, je neemt jezelf altijd mee. Is er dan eigenlijk wel een tijd van gaan en een tijd van komen? Of hebben we het altijd over ‘er zijn’. Je bent ergens en je gaat ergens naar toe dus waar het op neer komt; ‘je bent er’ daar ergens in de wereld.
Voor de laatste 9 maanden heb ik in Afrika geleefd. Ik ben hiervoor niet trots op mezelf dat ik dit gedaan heb, maar ik heb er vrede mee, dit is wat ik wilde doen in dit deel van mijn leven.
In je leven maak je keuzes. Waarom zou je in godsnaam in Afrika ‘Ghana’ een ontwikkelingsland willen leven als je opgegroeid bent in Nederland? Een rijk en welvarend land. Dat is een keuze die je maakt. Sommige mensen besluiten om vrijwilligerswerk te doen om mensen te redden en de wereld te verbeteren. Ik persoonlijk vraag mij af of een nasala/ obruni/ witte zoals ik (dat is wat je bent en altijd zult blijven in de ogen van de mensen in Afrika) de wereld kan verbeteren? Verbeteren weet ik niet, ik denk wel dat je situaties kunt verbeteren of beter gezegd kunt veranderen/ aanpassen.

Waarom ik terug gegaan ben naar ‘Ghana’ is eigenlijk heel simpel. Ik heb in de 10 maanden dat ik in ‘Ghana WA’ gewoond heb in 2005/2006 contacten gelegd met de bevolking; baby’s, kinderen, volwassenen en grootouders. Nieuwe vrienden ontmoet, geaccepteerd als moeder in een gezin en de naam ‘auntie, mama, good friend en nasala’ gekregen. Geproefd van een andere cultuur, andere gewoonten en gebruiken. Ontdekt dat wanneer je ‘iets’ voor een ander doet uit vrije wil, je er ontzettend veel voor terug krijgt, o.a. sprekend over warmte en liefde. Gevoeld dat je gelukkig kunt zijn in dit land omdat je het gevoel hebt dat je jezelf hier meer respecteert dan in een ander land, het land waar je geboren bent. Over dat punt weet ik niet of dat met het land waar je op dat moment in woont te maken heeft, of met de gedachten die je meeneemt naar het land en die in ‘dat’ land in je hoofd spelen door bepaalde omstandigheden. Wat ik wel weet is dat ik mezelf ontdek in ‘Ghana’. Doordat je leert leven in een andere cultuur met andere gewoonten en gebruiken je over jezelf en het leven gaat nadenken en met die gedachtes aan je nieuwe ‘ik’ werkt. Het ontdekken van je nieuwe ik, of het veranderen/ verbeteren van je eigen doen en laten.

In Nederland was ik een student, met daarnaarst een kleine baan. Elke dag maak je je druk over je schoolwerk. Het wel of niet slagen van je schoolcarrière. Je werk en de voorbereiding ervan. Mijn werk stopte op dezelfde tijd dat ik geslaagd ben. Is er een meer perfecte tijd om er op uit te trekken naar een ontwikkelingsland waar je jezelf kunt leren kennen? Waar je heen wilt voor een uitdaging. Een uitdaging als ontdekken of je kunt leven in een Afrikaanse cultuur en jezelf kan en mag leren accepteren in het leven. Even als het weerzien van de kinderen waar je mee gewerkt hebt en die een deel van je hart gestolen hebben.

De eerste 10 maanden in Afrika (2005/ 2006) ‘Ghana’ probeerde ik vanaf de eerste dag het Ghaneese leven stap voor stap uit. Ik was er door mijn zus al op voorbereid dat ze in Afrika rare, groene, slijmerige groenten hebben die ze in de soep doen en wat je eet met wat ze in ‘Ghana’ TZ/ Saao noemen. Dat het gewoonweg smerig is of wat ik nu zeg; ‘slijmerig maar smakelijk’. We hebben het hier over Okru. Daar zat ik aan tafel met de pan soep en de pot TZ voor mijn neus. Na één bord opgeslurpt te hebben met het slijm al druipend tussen mijn vingers, schepte ik een nieuw bord op. Een beetje vreemd maar wel lekker. Wie niet waagt, wie niet wint zeggen we dan.

Vanaf dat moment wist ik dat ik alles in het verre onbekende ‘Ghana’ wilde gaan proberen. Proberen is de moeite waard. Of het bevalt is de tweede vraag, maar als je het niet probeert kun je nooit zeggen dat het beviel.

Die 10 maanden probeerde ik zoveel mogelijk mee te krijgen van de ‘Ghaneese cultuur’. Ik at met mijn handen, ik probeerde al het eten uit; van slijmerige toelie tot een sappige hond, ik stelde vragen aan Ghanezen, ging naar dorpjes om te slapen in een hutje, dronk zelf gebrouwen bier uit een kalebas, werkte met Ghanese kindertjes waar je in eerste instantie de moedertaal niet van spreekt tot je met je handen en voeten begint te praten, deed busreizen naar de hoofdstad om je visum op zijn Afrikaans te regelen (daarmee bedoel ik; omkoperijen met geld). Dit alles om mezelf in te leven in de Afrikaanse ‘Ghaneese cultuur’.
Die 10 maanden liep ik stage bij een school voor gehandicapten en een organisatie voor straatkinderen. Ik was gericht op het slagen van mijn 3de jaar SPH in Nederland. Daarbij kon ik genieten van de vreemde cultuur en zijn gewoonten en gebruiken.

Dat was de voorproef die ik had op mijn tweede periode in Afrika ‘Ghana’. Nu over het jaar 2007/2008. Ik had besloten om na het afronden van mijn opleiding terug te gaan naar ‘Ghana’. Ik moest dit doen voor mijzelf omdat mijn tijd in ‘Ghana’ niet afgesloten was. Ik wilde er zelf vrede mee hebben, ik wilde meer ontdekken!
Deze keuze in mijn leven had ik gemaakt op het moment dat ik ‘Ghana’ verliet in juli 2006. Wel wist ik dat ik terug zou gaan met een andere reden dan stage lopen en proeven van de vreemde cultuur in dit verre maar interessante en ingewikkelde land. Het woord ingewikkeld gebruik ik omdat het niet vanzelfsprekend of gemakkelijk is om hier als ‘witte meid’ te leven als ‘zwarte meid, vrouw, moeder, tante en vriendin’ zoals ik genoemd word, specifiek gezegd ‘Dagaba vrouw’ (naam van een volk uit het noorden van Ghana). In het Noorden heb je de Wala’s; de mensen in en rondom ‘WA’ en de Dagao’s; de mensen in en rondom Nandom. Dagarie (taal), Dagaba (1 persoon), dagao (meerdere personen), wali (taal), walo (een persoon), wala (meerdere personen).
Veel van de mensen die ik heb leren kennen in ‘Ghana WA’ komen uit de omgeving van Nandom en spreken Dagarie en daarom heb ik de naam ‘Dagaba woman’ gekregen.

Kun je ooit leven met je Nederlandse opvoeding (met Afrikaanse tint omdat je ouders meerdere jaren in Afrika geleefd hebben en ook zij sommige eigenschappen van de Afrikaanse cultuur eigen hebben gemaakt) in een volledige Afrikaanse ‘Ghaneese’ cultuur? Ik moet zeggen dat de mensen vinden dat ik een deel van hen ben, dit houdt in dat ik gewend geraakt ben aan de cultuur en ook vind dat deze cultuur bij mij past, ‘tot op zekere hoogte’ heb ik nu ontdekt. De mensen in ‘Ghana’ waar ik mee omga zijn allemaal zwart, geboren en getogen in het noorden van ‘Ghana’. Geen van allen zijn ooit het land uit geweest en sommigen zijn zelfs nog nooit uit het noorden geweest van hun eigen land. Wanneer je hier over nadenkt (na 9maanden), begrijp je dat zij zich niet kunnen inleven in jou cultuur. Dit omdat deze Afrikanen dit op school niet leren, op tv niet zien en in boeken niet lezen. Het enige dat zij ‘weten’ over witten is dat alle witte mensen een geweer hebben en zomaar mensen neerschieten, dus laat je zoon/ dochter nooit zomaar omgaan met een witte! Natuurlijk weten ze ook allemaal dat witte mensen rijk zijn, witte kunnen zo goed zwemmen omdat ze thuis zwemmen in hun zwembad vol geld! Dit zijn gedachten waar, zoals ik hier begrepen heb, jaren overheen moeten gaan om deze aan te passen. Maar kun je spreken over aanpassen van de gedachten? Witten hebben in vergelijking ook meer geld. Dat is een feit. Een gemiddeld salaris hier is ongeveer 80 euro per maand, dat verdient een Hollander in een dag. Kun je deze mensen dan kwalijk nemen wanneer ze jou voor de zoveelste keer niet begrijpen of om geld/ motorbike en/of fiets vragen als je langsloopt? Nee dat kan niet. Vanaf de andere kant bekeken kunnen ze de ‘witte meid, vrouw’ het niet begrijpen wel kwalijk nemen? Nee dat kan niet. Elk moment van de dag leer je en probeer je deze Afrikaanse cultuur eigen te maken op jouw eigen manier, in jouw eigen maat.

Sommige gebeurtenissen kun je naar mijn mening als in Nederland opgevoed wit meisje/ vrouw moeilijk begrijpen, laat staan je eigen maken. Je kunt ze voelen, je kunt het meemaken, proberen te begrijpen, maar je kunt ze je niet eigen maken. Puur omdat je je eigen cultuur, gewoonten niet 1, 2, 3 uit je eigen lijf kunt gooien, hoeveel makkelijker dat ook zal zijn om je werkelijk 100% aan te passen in een land als ‘Ghana’.
Een voorbeeld hiervan is ‘slaan’. In Nederland wordt ‘slaan’ gezien als een teken van onmacht. In Afrika is ‘slaan’ een teken van leren, correcties aanbrengen in een gewoonte en zorgen voor discipline. Hier in Ghana zeggen ze dan ook wanneer je NIET slaat: ‘You spare the child and spoil the rod’. Oftewel; ‘You let the child be the child but you destroy the usefulness future of the child’. Je laat het kind het kind zijn maar je vernietigt de goede toekomst van het kind. Dit spreekwoord klinkt voor een vrouw opgegroeid in Nederland met ‘slaan als teken van onmacht’ vreemd in de oren. Eigenlijk wil je dit gezegde je oren niet inlaten, omdat jij als Nederlandse vrouw dit gezegde niet goedkeurt.
Slaan is natuurlijk niet het enige verschil, maar het is een duidelijk voorbeeld.
Met dit voorbeeld kun je jezelf inleven dat het niet gemakkelijk is om als wit opgevoed Westerse vrouw in deze zwarte Afrikaanse cultuur te leven.

Op je weg moet je dan ook leren om een nieuwe baan aan te leggen. Soms zal dit een rough road zijn en soms zal deze rough road geasfalteerd zijn of het zal binnenkort geasfalteerd worden.

Het woord meeleven stond dit jaar in mijn leven centraal. Meeleven in een andere cultuur zodanig dat het woord meeleven, leven wordt. Ik had nooit kunnen denken dat ik in mijn leven geconfronteerd zou worden met het ‘echte’ Afrikaanse/ Ghaneese leven. Natuurlijk wist ik dat doordat ik in een huis woon met Afrikanen, elke dag met Afrikanen omga en hiermee leef, ik door de cultuur gebrandmerkt zou worden. Zoals vele vrouwen hier een tatoeage hebben met hun naam en het dorp waar ze vandaan komen op de binnenkant van hun onderarm.

Afrikanen hebben niet zomaar een cultuur, gewoonten en gebruiken. De ochtend start al geheel anders als bij ons, laat staan hoe de avond eindigt.

Voor dag en dauw, staan de kinderen op om water te dragen vanaf de put of de tap zodat er gedoucht kan worden voor ze naar school gaan. Wanneer de tap niet werkt is er geen water en dit is een goed excuus om niet naar school te gaan. Wanneer de tap later werkt of de kinderen net iets te laat opgestaan zijn, betekent dit dat ze te laat komen op school. Er wordt dan een keuze gemaakt; of je gaat naar school en komt met open wonden op je rug thuis, of je blijft thuis en zorgt voor je kleinere broertjes of zusjes.
Het houtskool wordt door een van de kinderen aangestoken en het eten van de vorige avond wordt opgewarmd. Soms is dit niet het geval en eet je het gewoon lekker koud. Alle kinderen van 2 t/m 20 jaar eten uit één pot. Wanneer het eten op is worden de schoenen (zonder zool) aangetrokken en is het een sprintje trekken naar school. De kleinste wordt door een van de anderen naar school gebracht en ‘s middags ook opgehaald, meestal tussen 13.00 uur en 15.00 uur dat komt hier allemaal niet zo nauw. Wanneer de laatste scholier opgehaald is kunnen de leraren naar huis.

’s Middags wordt er als er de dag van te voren genoeg gekookt was weer hetzelfde gegeten. Wanneer er niets meer over is van de ochtend wordt er soms (wanneer het geld het toe laat) iets nieuws gekookt zoals rijst, anders is er ergens nog wel een mango te vinden of niet.
Een van de kinderen wordt naar de markt gestuurd, de ander begint met koken, de ander hangt bij de kleintjes rond of neemt een douche omdat hij/zij dat ’s morgens niet gedaan heeft.
De douche is een hokje van een ijzerplaat of van hout, dat net niet uit elkaar valt, of soms toch wel. Wat ook meteen dient als urine-opvanghok; wc. Een deur is er niet, totdat twee van de kinderen besloten hadden een deur te maken van een plank, vier spijkers en een oude slipper. Een geweldig idee dat 3 dagen stand hield en daarna diende als loopmat voor je de wc/douche ingaat.

Na het avondeten en het wassen van je handen, is er iemand die de ‘bowls’ wast, worden de twee kleintjes in een grote emmer gezet of op een plankje en worden zo gedoucht. De anderen maken hun huiswerk onder een boom met het buitenlicht van de buren, en wanneer er ‘light off’ is wordt er óf geen huiswerk gemaakt óf het gehele huis wordt op zijn kop gezet al zoekende naar een zaklamp, die natuurlijk nergens te vinden is of waarvan de batterijen op zijn. De gehele avond zijn er wel containers (winkels) open waar je van alles kunt kopen, maar dan is de vraag of er ergens nog munten te vinden zijn om nieuwe batterijen te kopen. Zo niet; kletsen onder de boom is altijd gezellig, of natuurlijk op tijd naar bed.
Vader ligt half op een stoel, half op de bank met de voeten van een van de kleintjes bijna in zijn neus.
Bedtijden zijn hier in Ghana niet bekend, wanneer een kind moe is zegt het ‘ik ben moe mag ik gaan slapen?’ Of zelfs vóór dat moment komt, ligt het ergens knock-out op de grond. In een bed slapen ze niet, het kind hoeft alleen nog maar op het matje gerold te worden. De grote broer ligt dan ook uitgebreid op een tuinstoel in de kamer te snurken tot hij een klap krijgt en al slapend naarst de kleine op de grond plaatsneemt. Uiteindelijk kun je in de kamer niet meer lopen omdat er 4 kinderen op elkaar liggend de grond bezetten. Ruzie over bedtijden komt dan ook niet voor, evenmin een verhaaltje van vroeger vertellen of een sprookje voorlezen. De volgende morgen zijn de kinderen altijd rond 5 uur wakker en begint de dag weer van voor af aan.

Waterhalen, daar mocht ik al snel niet meer mee meehelpen op de plekken waar ze me kenden; overal dus. Na het waterhalen had ik gedoucht en mijn kleren in de week gezet maar kwam ik zonder water voor in de grote, algemene bak terug, totaal doorweekt. Dat noemen we ook wel waterverspilling en aangezien water nog steeds schaars is, is het beter dat ik dit werk aan een ander overlaat.
In plaats daarvan let ik op de kleintjes die met een bekertje water op het hoofd stap voor stap rondom de boom lopen en om complimentjes vragen.

Zondag morgen is er de kerkdienst, wanneer je de eerste van de 3 missen hebt, betekent dit dat je vloeiend Dagarie spreekt. Dit is voor mij niet het geval, dus daar zit je dan met je mooie jurk, al kijkend naar alle andere mooie jurken of zwaaiend naar kleine kinderen die door de volle kerk ‘Nasala how are you, we are fine thank you’ roepen. Natuurlijk kwam ik altijd op het laatste nippertje binnen (pap, ik denk dat ik dat van jou geleerd heb) met Mina naarst me op haar net nieuwe schoentjes met een plastic zool met hakken. Klik klak klik klak. Soms wordt er in de avonduren ook naar kerkbijeenkomsten gegaan, of zijn er bidmomenten in een huis of container ergens in de stad. Religie is hier onder de ouderen en de jongeren nog steeds een groot deel van het leven. Het blijft voor hen vreemd wanneer je vertelt dat in Nederland de mensen niet meer naar de kerk gaan en mensen in zichzelf in plaats van in God geloven.

Afrika zit vol mysterie. Zaken waar wij als Hollanders niet eens meer over nadenken in ons kikkerlandje. Heksen, medicijnmannen, voodoo, voorouders, de dood, godsdienst en ga zo maar door. Twee jaar geleden hoorde ik hier verhalen over, had wel eens een begrafenis meegemaakt, maar dit jaar zat ik er tussenin. Ik heb de ‘angst’ gevoeld van de Afrikaanse mysterie. Nu zou je zeggen als Hollandse meid geloof je daar toch niet in. Zelfs als je er niet in gelooft gebeuren er dingen die je er bijna in laten geloven, of die je in ieder geval een ander beeld laten zien van de Afrikaanse cultuur. Die zo prachtig is als je komt kijken als ‘witte vrouw’ maar je nog niet voor 100% opgenomen bent door de Afrikanen in hun cultuur. Want dit speelt hier elke dag, elk moment en voor Afrikanen is dit geen kwestie van geloven maar een kwestie van leven en overleven! Zo dus ook voor mij, een ‘witte vrouw’ uit de Westerse cultuur die vroeger in sprookjes geloofde en nog steeds wacht op het moment dat haar prins op het witte paard langs galoppeert, maar nu geconfronteerd wordt met het feit dat die gedachten hier geen sprookjes zijn maar het echte leven!
Of deze zaken ontstaan uit jaloezie, haat, bedrog of een gewoonte, daar kunnen de Afrikanen zelf geen antwoord op geven. Misschien komen we daar een volgende keer nog achter.

9 maanden zijn voorbij gevlogen, ik had nu zelfs een kind kunnen baren. Dat ik kan zeggen dat het voorbij gevlogen is, een periode waarin een kind ter wereld gebracht kan worden, is natuurlijk mooi. Het is mooi in de zin dat ik mijn tijd besteed heb, 100% anders dan ik gepland had, maar op een mooie manier.

Ik zal jullie een stukje laten lezen over wat ik in dit jaar eens opgeschreven heb op een vel papier, puur voor mezelf om te reflecteren over mijzelf in het Afrikaanse leven:
“Elke dag is anders, je weet nooit wat een dag in Afrika je zal brengen. Wanneer je een hele planning hebt gemaakt voor je dag zie je dat je aan het eind van de dag een gehele andere dag beleefd hebt. Soms denk je ‘shit’, aan de andere kant heb je dingen meegemaakt die je niet verwacht had, wat het dan ook weer leuk maakt. Dit is het leven van een Afrikaan en wanneer je daarin meegaat kan ik zeggen dat je niet bereikt wat er op je planning stond, maar je bereikt zoveel meer.”
Plannen die ik had voor de gehandicapten en voor de straatkinderen kwamen dan ook heel anders tot uiting. Van het originele plan afgeweken is er totaal iets anders ontstaan. In Nederland zou dit erg zijn, je houdt je niet aan de planning, stress! Hier in Afrika ‘Ghana’ is dat anders. Je houdt je niet aan de planning, daardoor lopen de zaken anders dan je dacht, je past je aan de Afrikaanse cultuur aan. Maar wordt daar iemand slechter van? Nee, veranderingen bij de gehandicapten, de straatkinderen en de mensen in WA hebben zeker plaatsgevonden, alleen op een geheel andere manier dan ik gehoopt en gedacht had vóór mijn tweede vertrek naar ‘Ghana WA’. Ze hebben plaatsgevonden op een manier die ik ook maar op één manier kan beschrijven om het duidelijk te maken voor mijzelf en voor jullie; Dagaba Nasala poge (dagaba witte vrouw) ‘mee’levend in WA ‘Ghana’.

Je weet nooit wat de ochtend je zal brengen. Leef elke dag met een lach, want weet dat je in je leven genieten mag. Het leven is ingewikkeld en heeft veel tegenstrijdigheden maar als je daar over nadenkt kun je je eigen conclusies trekken.
Leven en dood
Geluk en verdriet
Lach en een traan
Angst en rust
Honger en voedsel
Dorst en drinken
Zaadje en groeien…
Zorg dat je je als een bloem voelt in bloei… Groei elke dag, tot je die mooie roos bent die schittert wanneer de dauw erop schijnt.

Je kunt die roos zijn waar ook ter wereld, je hebt jezelf altijd bij je in de bloei van je leven. Een roos heeft water nodig en een grond voor haar wortels. Of wanneer je naar het spreekwoord luistert; ‘er staat een deur voor je open’ (er staat een paard in de gang?). Voor mijzelf kan ik concluderen dat er in ‘Ghana’ een plank, vastgemaakt met vier spijkers en een slipper aan een houten paal, voor mij open staat, zoals de deur in Nederland dit ook doet. Net zoals rood zand onder je voeten of een grasveld in een woonwijk.
Het enige dat mensen van elkaar scheidt zijn grenzen. Aan elk land grenst een grens, een grens met een ander land of een grens met de zee. Grenzen scheiden mensen van elkaar. Maar zoals ik van mijn zus geleerd heb, en ik dit verhaal in Ghana aan de kinderen ook heb doorgegeven, zijn grenzen er om te overschrijden. Mensen zijn mensen en ze zijn overal ter wereld.
Je ligt in bed, je zus maakt een denkbeeldige lijn (een grens) die je niet mag overschrijden. Nog geen 5 minuten later voel je twee ijskoude voeten tegen jou warme voetjes aandrukken! De grens is overschreden omdat die voeten opgewarmd moeten worden aan de andere kant van de wereld waar de zon elke dag schijnt en het zo’n 50 graden is. Door warme voeten met koude voeten te vermengen krijg je een perfecte combinatie van lauwe voeten. Die voeten proberen zich dus aan elkaar aan te passen.

Nog 1 week en dan vertrek ik naar Nederland. Op vrijdag 13 juni kom ik om 09.00 uur aan op schiphol.

Heel veel liefs van Maartje en tot snel!!!






  • 04 Juni 2008 - 18:39

    Christel Eijsbouts:

    In een woord 'schitterend'
    Wat een knap staaltje schrijfwerk.
    Goed omschreven naar je eigen gevoel.
    Fijn dat je je gevoel hebt nageleefd voor de tweede keer in Ghana.
    Ik wens je nog het allerbeste tijdens je laatste dagen en een behouden terug reis naar Nederland.

    Liefs Christel Eijsbouts

  • 04 Juni 2008 - 18:56

    Lian:

    Wow wat een super verhaal!
    Ik ben er helemaal van onder de indruk.
    Geniet van de nog korte tijd in WA en tot snel! Liefsxxx

  • 04 Juni 2008 - 18:56

    Jorinde:

    Jeetje Maart, wat een mooi verhaal! Wat indrukwekkend allemaal. Leuk om te lezen wat voor een grote ontwikkelingen je hebt doorgemaakt dit jaar! Ik ben trots op je! Tot snel!!! Kus Jo

  • 04 Juni 2008 - 19:22

    Floor:

    Wat een 'wereld'filosofe ben je toch, geweldig joh wat ben je gegroeid in jouw ware wezensenergie. zoals je al aangeeft - die neem je overal mee naartoe en kun je overal koesteren.
    Welkom terug voor straks en een heel goede 'thuis'-reis gewenst - weet dat je meer dan welkom bent.
    dikke kus XX

  • 04 Juni 2008 - 19:34

    Joke Arts:

    Geweldig Maartje.
    Schitterend verhaal.
    Goede terugvlucht naar Nederland en totziens.

    Joke


  • 04 Juni 2008 - 19:35

    Jannetje:

    Lieve Maartje,
    Heel mooi geschreven. Wat kun je toch veel leren van zo'n andere cultuur met zijn mooie en soms ook minder begrijpelijke kanten. Super dat jij er zo middenin staat en je daar lekker thuis voelt. Dat gaat ons ook zeker lukken dalijk in het nieuwe huisje. En pas maar op voor mijn koude voeten! Die kan ik lekker opwarmen aan mijn Afrikaans/Westerse zus. Geniet nog goed van je laatste week. Nog even reizen, kijken of er nog plekken van het land zijn waar je nog niet bent geweest. Tot de 13e!!!
    Kus van je zus! xxx

  • 04 Juni 2008 - 19:52

    Chamila:

    Lieve maartje

    Echt ontzettend mooi verhaal je hebt het echt zo ontzettend mooi beschreven. Geniet van de laatste week en tot de 13e

    Dikke kus chamila

  • 04 Juni 2008 - 20:21

    Stee:

    zo zo dat is een eindconclusie. nu kun je over een 1,5 week rustig met een goed hart terug komen, en genieten van je nieuwe avontuur in den bosche zowel in het nieuwe huisje en met de nieuwe baan. maar eerst tot over 2 weken (ongeveer).

  • 04 Juni 2008 - 20:25

    Kemm:

    Hee lekker ding ! Nog maar 'n kleine 2 weekjes en dan kan ik je weer in levende lijve knuffelen! Ben druk aan het pakken, vertrek morgen(erg)vroeg naar duitsland!Saampies met stee!Gaan naar 'n festival daar!Wordt gezellig ! En als ik terug kom dan nog maar 'n paar daagjes !! Fijne laatste dagen nog daaro, geniet er lekker van !! Groetjes aan de rest !! xxxxx van je zus xxxx

  • 04 Juni 2008 - 21:38

    Je Liefste Nichtje:

    heey lieve maartje,

    wat een onzettend mooi verhaal om precies te zijn 20 min gelezen haha
    echt heel mooi!!!
    nog ruim een week en dan sta je weer in het kikkerlandje!! hoop je snel te zien!!!!
    goede terug reis (succes)

    dikke kus karin

  • 04 Juni 2008 - 22:57

    Papa En Mama:

    Hoi Maartje,
    Weer een geweldig stuk geschreven met gevoel en inhoud. Zo te lezen ben je aan het worstelen met cultuurverschillen, aanpassen, verdiepen, inleven, samenwerken, je zelf zijn, invoelen, eten op z'n Afrikaans,praten lachen en huilen alles wat bij de mens hoort past bij jou. Je roept alles wat diep verborgen in je binnenste zat naar boven. Het meest verborgene komt naar boven niets laat je met rust. De mens is je medemens, betrokken en begaan zo leef je met de Afrikaan. Rijp, groot en volwassen geworden zo zullen we je met open armen hier weer opvangen om door te gaan waarmee je begonnen bent: mens te zijn lief voor je zelf en de anderen om je heen. Vandaar dat ze je in Den Bosch weer nodig hebben. Kom meisje, kom naar huis het ga je goed, liefs Papa en Mama.

  • 05 Juni 2008 - 11:04

    Lindsey:

    Heey Maartje,

    Ik hoop je snel weer te zien!! Ik ben ook tijdelijk aangenomen om het meidenwerk in te vullen totdat jij het werk kunt overnemen..
    Ik wens je een veiige reis naar huis toe en zie je snel op Divers!!

    Dikke kus Lindsey

  • 05 Juni 2008 - 15:37

    Diny & Peter Vd Heij:

    Kei gaaf Maartje!
    Je kunt wel een boek schrijven over al je belevenissen. Bovendien met zóveel wijsheden erin verwerkt. Dank je wel dat je dit met ons wilde delen.

    Tot in Juni!
    Diny van der Heijden

  • 05 Juni 2008 - 22:14

    Buuf Diane:

    Hey Buuf,ja ookal ga je verhuizen.. je blijft mijn buuf. Zal ookwel een moeilijke keuze zijn geweest om weer terug te gaan naar Nederland. maar ook weer vertrouwd. Mooi geschreven zeg, je zou een goeie auteur kunnen worden. Ik heb nu nachtdienst, erg rustig hier en tijd zat om je terug te mailen. Ik heb echt een fijn leven hier in Nijmegen! Ik en Tom zijn inmiddels alweer bijna 4 maanden samen, ja, in mijn hoofd ook wel langer. Ik heb ook heel wat mensen leren kennen via Tom, regelmatig feestjes en concerten op zijn tijd. Vanavond heb ik een concert in Arnhem. Ik ben nu aan het sparen, wat me nu ook eindelijk ook echt lukt. Joepie! maar dan voor Nieuw Zeeland. Vooral na het lezen van jouw bericht ook weer. Het lijkt me ook echt een mooie ervaring, naar de andere kant van de wereld te gaan en daar te gaan rondtrekken. Je zult wel óverspoeld'worden met mensen die jou allemaal snel weer willen zien hier in Nederland. Ik hoor daar ook bij. Maar dat komt helemaal goed. Je weet wel waar ik woon, duhh. Dan gaan we ouderwets een wijntje drinken op het dakterras. Geniet nog van je laatste dagen in Ghana en van al het mooie wat je hebt meegemaakt en nog zal meemaken. Liefs en een dikke X van Buuf Diane

  • 06 Juni 2008 - 08:11

    Kiki:

    Wat een hoop wijze woorden. Wel goed dat je voor jezelf geleerd hebt wat je wou leren. Iedereen doet dat anders. Wees blij dat je het op deze manier kon doen. Ben blij je binnenkort weer te zien. Maar geniet zo lang je kan nog volop!

  • 06 Juni 2008 - 09:31

    Sas:

    Hoi lieverd,
    Wat kan jij toch mooi schrijven zeg!!!
    (Wat fijn dat je terugkomt!!!) Ik hoop dat ik je heel snel zie en weer van al je wijsheden kan leren, maar vooral ook gezelligheid kan genieten!!!
    (laatste weekend van augustus volksfeest in Winterswijk haha)
    Tot snel lieverd!!
    Geniet nog van je laatste dagenen alvast een goede reis!
    Liefs Sas

  • 06 Juni 2008 - 10:48

    Je Nichie Veer:

    heeeey maart ik word er helemaal stil van.
    echt super.
    mis je en tot volgende week
    xxxxx veer

  • 07 Juni 2008 - 11:05

    Willem:

    Maartje,sorry ik ben zo vrij geweest om je vrij te laten haha,nee ik bedoel maar dat ik eigenlijk alleen wist dat je in Ghana zat en dat we op deze manier contact konden houden.Dat ik daar niet zo goed in ben en ook een beetje vreemd vind,is de reden dat ik nu ik lees dat je terug komt en je hele mooie verhaal heb gelezen ik je wat terug stuur.Zo heb ik het zelfs bij Wendy gedaan,ik kan en kon me er niet in verplaatsen.(ik hoop dat je me snapt).P.s het neemt niet weg dat ik zeker weet dat als we elkaar weer zien het weer een dolle boel word!!!VIERDAAGSE gaan we weer de ballonnendans doen!Dikke kus en heel veel succes met alles wat er komen gaat JE KUNT HET!!!

  • 07 Juni 2008 - 22:36

    Chandra:

    hey maartje,

    wat een mooi en indrukwekkend verhaal !!Knap geschreven.
    Geniet nog van je laatste dagen daar!!
    Tot snel in Nederland!

    groetjes Chandra

  • 08 Juni 2008 - 17:17

    Marian Kaarsgaarn:

    Hoi Maartje, wij waren gisteren bij Jane en Loek en hoorden dat je vrijdag weer naar huis komt. Ik heb weer genoten van je mooie verhaal. Ik wens je een hele goede reis terug en ontzettend veel succes in je nieuwe baan. Hoop je weer eens te ontmoeten.

    groetjes Marian en Peter

  • 13 Juni 2008 - 21:17

    Lidwien:

    Hai lieve Maartje ,

    dank voor het enorme mooie en diep rakende verslag. Woorden , gevoelens ,en een grote levenservaring die er niet om liegen en waar ik in een paar jaar tijd mij verbonden mee ben geweest. Ik voel ook diep respect voor alles wat je hebt gedaan , LEVEND vanuit je HART...
    en nog veel meer dan dat !!!

    Daarom heb je de mensen daar en de mensen hier weten te raken .
    En diep in jezelf ligt w.s iets te wachten dat door deze ervaring heen in jou geboren wil worden , en waar je nog even geduld mee moet hebben misschien voordat alles HELDER zal zijn .
    Jouw reis zal zeker nog verder gaan , samen met mede reizigers ...

    Nogmaals dank dat ik dit op afstand heb mogen mee maken .
    ik hoop dat je vanmorgen goed en veilig bent aangekomen op de Hollandse bodem met eigen familie weer om je heen !!!

    Veel liefs en een embrace van mij... dag dag slaap lekker vannacht met warme voetjes ...

  • 14 Juni 2008 - 15:32

    Tonija:

    Lief medemens Maartje,
    Je kent me niet, maar ik heb je dankzij je nichtje Lidwien mogen volgen op je levensreis naar/in en door Ghana. Op afstand (wat is dat eigenlijk?)heb ik je mogen steunen, waar ik me heel dankbaar voor voel.
    Ik ben blij dat je weer veilig en met vele verhalen terug bent in Nederland en hier je levensreis gaat vervolgen.
    Het leven omvat AL-LES en is wonderbaarlijk....
    Ik wens je een mooie AL-LES omvattende, wonderbaarlijke verdere levensreis.
    Tonija

  • 17 Juni 2008 - 10:48

    Corine:

    Lieve maart,

    Wat een mooi stuk! Herken er veel in, door mijn chili-belevenis.
    Ben sprakeloos van je mooie woorden!

    Wens je heel veel succes met je nieuwe baan en het wennen in Nederland.

    Liefs, Corine

    ps. Was leuk he? mundial!
    Heb nog een cd voor je;-)

  • 03 November 2008 - 19:37

    Dick Laura De Leeuw:

    Ha buurvrouwtje hoe is het. Hier is alles goed we houden je vader en moeder wel een beetje bezig. Hier is het rot weer maar bij jullie zeker niet zal wel mooi en zonnig wezen en warm. heb je het nog een beetje naar je zin daar kan je het goed vol houden. Ben je al een beetje bruin geworden want we zien jou niet veel op de foto maar alleen een hoop anderen. Nou de groeten van ons allen en we zien je over een paar maanden wel weer een keer dus veel plezier verder en veel leuke dingen nog doen Doeiiiiiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Maartje

Gewoonweg geweldig...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 148535

Voorgaande reizen:

15 September 2005 - 13 Juli 2008

Mijn eerste reis

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana 2010

Landen bezocht: