Terug in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu Terug in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

Terug in Ghana

Door: dn Admiraal

Blijf op de hoogte en volg Maartje

10 Augustus 2009 | Ghana, Accra

Daar gaan we, terug naar Ghana. Het is een jaar geleden dat ik daar in de zon rondliep genoot van de kleine kinderen die je nariepen op straat, met goed vatsoen met je handen mogen eten en overal glimlachen ziet schitteren op de stralende gezichten van het Ghaneese volk.
Het mooie is dat je denkt dat je Ghana gevoel komt wanneer je uit het vliegtuig stapt en de warme, vochtige lucht je tegemoed komt. Maar niets is minder waar. In het vliegtuig stijgt de Ghaneese geur al op van de buurman die naarst je zit en steeds weer een manier vind om een gesprek aan te knopen. Dan denk je bij jezelf, het is niet eens warm in dit vliegtuig, hoe kun je in hemelsnaam dan zo hard zweten!

Bij de immigratie mijn stempel gekregen en nu met een lieve, grote glimlach in een keer 60 dagen gekregen. Gelukkig hoef ik dit keer niet nogmaals langs de immigratiedienst.
Ik ging mijn euro’s wisselen voor Ghana Cedis en toen ik bij de lopende band aankwam was er nog maar 1 koffer die voorbij kwam! Ik dacht bijmezelf, Wat is dit! Gelukkig hadden ze mijn koffer aan de andere kant al klaar staan, op mijn karretje geladen en aan de wandel. Ik vond het alleen ontzettend raar dat iedereen ‘Ghaneese’ lasting gevallen werden door mannen die de kar wilde duwen en koffers wilde pakken voor geld. Er was zelfs geen omkijken naar mij! Normaal staan ze voor de blanke toch vooraan in de rij!?
Mijn koffers moesten ook nog even gechecked worden na wat kletsen met de vrouw en na ze om geld gevraagd had en als antwoord kreeg: I’m not that kind of Girl oh! Moest ik maar snel doorlopen, want buiten zou er wel iemand op me staan te wachten!

Met mijn koffers naar buiten en daar stond al snel (1seconden) een zwarte vent voor me! Iedereen krijgt de groetjes van T.

Alle spullen in de auto geladen en wij gingen op pad. De eerste 5 minuten gingen soepel. Maar het blijft toch Ghana, daar liepen wij op de snelweg, tussen het suizende verkeer de auto te duwen. De jongens en meisjes die daar dag en nacht met een mand op hun hoofd zakjes water, landkaarten en zaklampen verkopen, ik heb er respect voor, Levensgevaarlijk!!!

Ik ben dus goed aangekomen!

Van donderdagavond tot nu, zondagavond zijn we in Accra geweest. De hoofdstad van Ghana. Waar de mensen als bijen rond zwermen, je zakjes water drinkt en je in de menigte opgeslokt word.

Vrijdag zaten we voor 8ten aan het ontbijt en gingen we opzoek naar een monteur voor de auto! De auto zou in 5 minuten gemaakt zijn. Ik dacht bij mezelf, ok ik kan wel 1 uurtje wachten hoor. Maar van die 5 minuten werd 5 uur gemaakt voor we weer aan konden rijden!

Zaterdag wilde ik graag een vriendin van mij bezoeken die bij de zee woont. Ze verkoopt sieraden en kleden op het strand. Ik kwam aanrijden in de auto, ze kijkt naar binnen en stormt op de auto af! Wat was het fijn om haar te zien. Haar leven ziet er elke dag hetzelfde uit, ontmoet ontzettend veel blanke mensen maar herkent mij van een grote afstand. Dit vond ik heel bijzonder! Ze heeft ons meegenomen naar haar huis en haar kinderen. Haar huis, een stenen woning bestaat uit 2 kamers, met vloeren van zand een hondje van 4 weken die ze van iemand heeft gekregen ligt tussen een hoop met kleren. Er ligt een standmatje op de grond, in de ramen zitten geen horren, vandaar staat er 1 muggenkaars in de kamer. Vol trots showed ze mij haar huis. Ze heeft geluk, ze heeft onderdak en hoeft dit niet te betalen, een man die aan de andere kant van het huis woont heeft haar deze 2 kamers geleend.
In de keuken staat een zak met lapjes stof waar ze tassen van maakt om te verkopen aan de toeristen verder een grote afwastijl en 1 pan.

Nooit heeft zij om iets gevraagd aan mij zoals veel Ghanezen wel doen. Maar zo gelukkig laat ze zien wat ze allemaal wel niet heeft dat het toch stiekem je hart doet breken.

Natuurlijk ging ik ook meteen langs mijn Vriendin Dora en haar vriend Emus. Bij hen heb ik vaak gelogeerd en ik voelde me altijd welkom en thuis bij hen. Ze vonden het raar dat ik al een aantal dagen mijn telefoon niet op nam toen ze probeerde te bellen. Tot ik voor de deur stond! Tot mijn grote verbazing zag ik dat Dora een flinke buik had, 24 jaar en 7 maanden zwanger! Ze wilde als verassing een foto van de baby sturen als ik nog niet teruggekomen was naar Ghana voor die tijd!
Emus is bezig om voor zijn toekomstige vrouw Dora een container te bouwen zodat zij een restaurant kan beginnen. De plek is ontzettend goed gelegen en het ziet er al erg goed uit, alleen moet er nog een plafond onder het dak komen en een hek zodat het afgesloten kan worden. In etappes wordt de plek gebouwd, wanneer er weer wat spaargeld is worden er weer stappen ondernomen, zo zijn ze al een aantal jaren bezig. Maar het einde is nu wel inzicht! Wanneer zij bevallen is kan zij met haar baby ‘God’s way restaurant’ gaan runnen.
Voor de bevalling hebben ze nu al een lijst gekregen van de dokter waarop staat wat ze allemaal aan moeten schaffen om mee te nemen naar het ziekenhuis. Handschoenen voor de dokter, bed lakens, watjes, luiers etc. Ook deze spullen worden langzaamaan ingeslagen, wanneer er wat spaargeld is gaat dora naar de markt en kan dan weer 1 of 2 dingen kopen die op haar lijstje staan. Want zoals ze vertelde kan ze dit niet op de laatste weken aan laten komen, want wie weet is er dan helemaal geen spaargeld in huis!

Zondag is een dag om naar de kerk te gaan, te socializen en te relaxen. Daar neem ik het dan ook van. Samen met Titus naar ‘the mountains’ geweest. Op deze Bergen hebben zee een grote tuin waar je allerlei bomen kunt zien! Nou, die hebben we gezien. Genoten van de natuur en de file op de heen en terug weg, was dit een heerlijke zondag! Vandaag scheen de zon trouwens heel af en toe! Maar helaas vliegt er nu een flinke koude wind door mn kamer en vrees ik dat het gaat regenen. Helaas heb ik hier geen deken en je zult het niet geloven maar ik zal vanavond hier in Afrika kou lijden!

Morgen gaan we hier in Accra wat zaken regelen voor de stichting Chance2Change-Ghana en hierover zal ik jullie van de week meer vertellen! Ik kan alleen zeggen dat ik ‘hoop’ dat alles vlekkeloos zal gaan!
Groetjes Maartje www.chance2change-ghana.nl Mijn nummer hier: 00233249914637
Titus: 00233243833194, 00233208816200 Via hem kun je mij ook bereiken!

  • 10 Augustus 2009 - 09:37

    Marlies:

    Hallo Maartje,

    Het klinkt weer goed, volgens mij vermaak jij je daar prima. En hebben jullie het samen fijn, geniet ervan!

    Groeten,
    Marlies

  • 10 Augustus 2009 - 11:00

    Floor:

    He schoonheid, wat straal je weer van binnenuit - heerlijk om zo 'thuis' te komen en herkend te worden als een van hen.... Niet echt blank dus, volgens mij heb je een 100% puur (dus geen melk/wit choc) hartje...
    Dikke kus en alle succes gewenst XX

  • 10 Augustus 2009 - 11:09

    Sas:

    Hey lieverd,
    Klinkt weer helemaal super!! En je beschrijft het ook zoals het je raakt en dat is echt leuk/mooi om te lezen.
    Ik kan me die mensen helemaal voorstellen dat ze je 'uit duizenden' herkennen!!
    (doen wij hier ook :-) )
    Geniet ervan schat!!!
    Liefs en knuffel Sas

  • 10 Augustus 2009 - 18:37

    Arielle:

    Hey Maartje, dat is alweer even geleden maar kreegje berichtje dat je terug was in Ghana, dus dacht ga het toch even lezen! Wat leuk dat je weer terug bent! Echt super dat je hier toch weer iedere keer naar toe gaat! En zo in je eentje! Maar je vermaakt je weer prima zo te horen!

    Geniet er van zou ik zeggen.

    Groetjes, Arielle

  • 11 Augustus 2009 - 10:47

    Chamila:

    Hallo maart,

    fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Geniet ervan

    Kus
    chamila

  • 12 Augustus 2009 - 20:32

    Joke Arts:

    Leuk dat je weer in Ghana bent
    Je hart ligt daar begrijp ik.
    Hoe lang blijf je weg of moeten we allemaal naar Ghana komen om te kijken hoe fijn het daar is.
    Die Titus is dat je liefje of een leuk vriendje?
    Geniet ervan tussen al die mensen die jouw zo hard nodig hebben.
    Veel plezier en totziens Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Maartje

Gewoonweg geweldig...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 148488

Voorgaande reizen:

15 September 2005 - 13 Juli 2008

Mijn eerste reis

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana 2010

Landen bezocht: