De kerst komt er alweer aan.. & de waterpomp is af - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu De kerst komt er alweer aan.. & de waterpomp is af - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

De kerst komt er alweer aan.. & de waterpomp is af

Door: dn Admiraal

Blijf op de hoogte en volg Maartje

15 December 2010 | Ghana, Kumasi

Het heeft even geduurd een verhaaltje vanuit Ghana, ondertussen is het alweer sinterklaas geweest en de kerst komt er ook zo weer aan en voor je het door hebt is het 1 januari 2011.

Dat is hier ook te merken, niet door de kou, de sneeuw, de kerstbomen, de gezellige lampjes of de kerstversieringen. Maar de trotro’s (busjes) vragen nu meer geld om wat extra’s te verdienen voor de kerstdagen (elk jaar hetzelfde en iedereen zeurt erover maarja, je moet toch van je werk terug naar huis). Het verkeer in en rondom de stad heeft zich vermenigvuldigd met 50%. Iedereen komt kerst inkopen doen van het geld dat ze sinds Januari al aan het sparen zijn.

Iedereen heeft het erover. Het is bijna kerst, de kerstliedjes klinken als muziek in mn oren op TV. Alleen tja als je dan de woorden sneeuw en slee hoort en je zit hier in de zon 35+graden dan geeft je dat toch een ander soort kerst gevoel.

Maargoed, ik ga met de kinderen in WA ook een ‘kerststruikje’ optuigen met bloemetjes en blikjes wanneer wij richting WA gaan om daar de feestdagen door te brengen. Hier zal ik jullie in het nieuwe jaar het resultaat van laten zien.

Kerst vieren we in WA, lekker naar de kerk, biertjes drinken en vlees eten (zo ziet kerst eruit hier in Ghana). De kinderen Herinneren je vanaf september ongeveer al aan hun X-mass-box. (een box met kado’s voor kerst en Nieuwjaar)
Nu, ik als Nederlander dacht jemig, al die kinderen, al die boxjes, met een lokaal salaris. Dit gaat mij echt niet lukken! Maar gelukkig verwachten ze niet zoals Nederlandse kinderen onder het ‘kerststruikje’ grote en het liefst veel kado’s.
Van hun ouders (of een close oom/tante, degene die hier geld voor heeft, veel ouders hebben dit niet dus springen broers en zussen bij) krijgen ze normaal 1 paar nieuwe schoenen en een nieuwe jurk of pakje (voor de kerk, deze gebruiken ze tot volgend jaar kerst en tussendoor krijgen ze geen nieuwe schoentjes meer). En van tante’s zoals mij verwachten ze koekjes of een uitje naar de dichtstbijzijnde bar om een cola te drinken! Dus, dat valt nog te doen. Alleen vervelend is dat je hier de tante van iedereen bent haha! ;)
Verder is m’n kerstjurk in de maak… Ik ben benieuwd wat ze er nu weer van breien! :)

Mijn laatste verhaal ging over de waterpomp die ondertussen in WA gerealiseerd is.
In het Noorden is het droge seizoen aangebroken, de hammatan (woestijn wind) is weer op komen dagen. De mensen hebben alle grassprieten rondom hun huizen in de fik gestoken en alles is nu lekker dor, en afgebrand. De kinderen hebben hun lol gehad en hun buikjes vol. Want als je gras in de hens put rennen natuurlijk alle diertjes alle kanten op! Heerlijk, ratjes, salamanders etc bakken! Verder is dit de tijd van gescheurde lippen, mannen lopen nu ook met labello rond!

De waterpomp is dus af! Helemaal in goede staat. (zie foto’s) Het ziet er gelikt uit, de verf die gebruikt is past goed bij de tegeltjes en in het landschap (zie je niet vaak in Ghana dat dingen bij elkaar passen). Dus dat maakt het aanzicht prima.
De stenen liggen netjes op de grond en als je voor de tap staat aan de rechterkant hebben ze een stukje afgebakend wat gaat dienen tot moestuin voor de community om zo extra gelden binnen te halen om de waterpomp te kunnen repareren wanneer deze eventuele problemen krijgt.

Het uithangbord staat netjes naarst de waterpomp. En de mensen beginnen nu toch echt ongeduldig te worden. Vooral in deze droge tijd is het moeilijk om water te krijgen voor je gezin!

De waterpomp is af, met een aggregaat is de tank volgetankt met water om te controleren of echt alles op de juiste plek zit en of alle stappen in het systeem goed aangelegd zijn. En ja hoor, alles werkt. Hij is gereed voor gebruik.

Het probleem op dit moment is alleen dat de regering de beloofde elektriciteit nog niet heeft aangelegd in deze wijk.

Wel hebben we gister een telefoontje gekregen van de jeugdleider die ontzettend goed werk geleverd heeft in alle stappen die gezet zijn voor deze waterpomp. Hij vertelde dat de elektriciteitspalen eindelijk geplaatst zijn en dat er een bedrijf gesignaleerd is die elektriciteit aan het aanleggen is. Dus de hoop is dat voor de kerst elektriciteit aanwezig zal zijn in de wijk en de waterpomp officieel geopend kan gaan worden. Zal het dan uiteindelijk echt gaan gebeuren?!

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!

Verder ben ik druk bezig geweest de laatste weken met het opvoeden van m’n nieuwe hondje! Skatje is de naam. (zie foto’s) Als ze slaapt is ze echt een engeltje… Wat een heerlijk ding. Zodra het ontwaakt is ze de hel op aarde!
Wat voor ras het is zijn we niet echt uit. Aangezien ze hier in Ghana maar een soort hond hebben. De Ghaneese hond. Allemaal even groot, de meeste zijn bruin en allemaal hetzelfde koppie. De onze is ook bruin (beetje jammer) maar heeft ontzettend lange achterpoten en rare muizenoortjes. Ze zeggen dat ze groot gaat worden, ik moet zeggen ze groeit als kool! We hebben haar gekocht langs de kant van de weg. Bij een of andere rotonde in Kumasi verkopen ze hondjes, ze houden ze dan aan de pootjes omhoog! (ontzettend lief gezicht ;) ) haha En deze hondjes zijn of half half (half Ghanees en half iets anders) of ze zijn rashonden uit het buitenland. Ik denk dat wij met een halfbloedje te maken hebben.
Honden in Ghana heb je in twee soorten; of straathonden of waakhonden!
Waakhonden zijn de rashonden uit het buitenland, overdag zitten ze in een kooitje en ’s avonds lopen ze op het erf rond en zijn ze heerlijk agressief! Behalve de hond in ons huis; Killer genaamd. Loopt mank (ooit aangereden door een auto) en rent hard, heel hard weg als je aankomt lopen! Dus tja, als je dat een waakhond noemt?
Nu ik Skatje heb en we lekker voor het kooitje van Killer aan het ravotten zijn overdag komt ze in de avond nu ook op me af om te knuffelen. Als ik Skatje aan haar (zware ijzeren riem) mee uit neem, hoor je het kooitje heen en weer gaan en blaffen tot we de straat uit zijn!
Skatje behoord niet tot de twee soorten honden in Ghana. Tis geen waakhond nou ja, ze begint nu wel hard te blaffen als er mensen voor de deur staan dus dat doet ze goed. Tis ook geen straathond want ze heeft n mooi huisje! Maar tis een schoothondje, en dat kennen ze hier niet.
Een hond aan een riem? Hello lady, what is that? Ehm that’s a dog! Dat moet ik dus nu constant uitleggen. Tja ik weet dat ze muizenoortjes heeft, maar verder zie je toch wel dat t een hond is? Toch?
Maargoed! De meeste mensen hier in het zuiden zijn bang voor honden. Dus dat is niet zo gezellig! Skatje gedraagt zich thuis wel als een Leeuw, maar in het openbaar gaat ze voor elke auto op de grond liggen en in de auto of trotro zit ze als een angstig muisje doodstil op je schoot! Hmmm
Hier in het dorp raken ze al aan Skatje gewend maar normaal vinden ze t zeker niet! Maar willen haar wel graag kopen als ze iets goter is… (Hond, blijft hier een feestmaal).

• 15 December 2010 - 16:22

Buuf:

Hey maart,
    goed gedaan joh.. van die waterpomp!
    Wat hebben wij hier dan ook een luxeleventje!
    Gave foto van Skatje, die waarvan de achetgrond helemaal donker is..
    Het gaat je goed en groetjes aan Titus!
    x hvj!

• 15 December 2010 - 17:56

Martien En Tiny Admi:

Hallo Maartje, Eerst de foto's bekeken en ontdekt dat de pompinstallatie uit drie onderdelen bestaat: 1. Daar waar de pijplijding van 45 meter diepte uit de grond komt in een opgemetselde/ijzeren afsluitbare kist. Daar zal de electrische moterpomp in geplaatst moeten worden, denk ik zo. 2. Dan zie ik de gemetselde watertoren met de polytank voor opslag van het opgepompte water. Vanwege zijn hoogte is er druk op de waterlijding. 3. Een keurig betegelde watertapplaats met vier kranen. De twee bovenste kranen zijn natuurlijk voor de waterbak te vullen, die men op het hoofd draagt, slim hoor. Succes met de inweiding van de waterpomp op het moment de stroom met de electriciteitskabels is gearriveerd. Jullie eerste project wat in de afrondende fase is beland ziet er geweldig mooi en degelijk uit, complimenten. Liefs Papa en Mama.

• 15 December 2010 - 18:26

Maria:

hopelijk komt alles nog goed voor de kerst.
    fijne dagen.
    gr maria

• 15 December 2010 - 18:27

Theo En Gidia:

Hoi Maartje,
    Het is een echt Skatje ,geniet er van.
    Mooi jullie eerste projeckt af,een mooi kerst geschenk hebben jullie klaar.
    Hard nodig in deze droge tijd, wat jammer van die laatste grassprietjes,maar het is voor een ander doel als dat wij kunnen denken.
    Wij wensen iedereen daar een fijne Kerst,en jij in jou nieuwe japon dan blijf jij het stralende middelpunt met de Kerst, lieve groeten van Theo en Gidia

• 15 December 2010 - 18:30

Evelientje!:

Hé lieverd,
    wat knap zeg die waterpomp! Echt goed werk! En Skatje is ook echt een Schatje hihi ja hondjes daar maak je mij wel lekker mee ;)!! Kan ze een keertje kennismaken met joep! Hier gaat alles z'n gangetje al zou ik wel een paar graadjes van Ghana overnemen hier is het maar koud :( maar ja... hoort erbij he, tis en blijft Nederland. Heel veel succes nog en keep up the good work! Groetjes aan T the man ;) Dikke kus Evelien en Patrick en natuurlijk een pootje van Joep aan Skatje (eerste kennismaking hihi...)

• 15 December 2010 - 20:57

Jannetje:

Aahhh wat is het toch een skatje! Benieuwd of ze over een paar maanden er nog zo skattig uitziet of dat je dan een grotere mand moet aanschaffen :)
    En dan de twee schone slaapsters, wat een plaatje de twee mannen in dromenland.
    Heel goed dat de waterpomp zover af is. Het ziet er keurig uit hoor. En wat handig twee van die hoge kraantjes. Net op tijd af nu de droge tijd weer begint. Leuk ook het bord met donated by chance2change-ghana. Daar kunnen jullie alvast trots op zijn.
    Veel plezier met de voorbereidingen voor kerst. Ben benieuwd naar jullie outfit! Daar mogen straks ook een paar foto's van op je site hoor ;)
    Kus Jannetje

• 16 December 2010 - 20:59

Sas:

Hahahahahahaha wat een lelij.... euhm lieve hond hahaha!
    En weer een fijn verhaal :-)
    Maar ik zal Martin Gaus eens vragen wat voor hond dit is haha!!! En mocht jehond nu gek gaan doen kunnen we de 'dog whisperer' er wel bij halen. Reis ik mee in z'n koffer..
    Maar fijn te lezen dat het bij jou allemaal doorgaat en vooral dat er dus wel iets gebeurd!! Goed bezig lieverd!! (geen kerstkaartje van mij, maar wel een heeeeeeeeele dikke knuffel en ook groetjes van Rudolf het rendier haha lol ---in m'n eentje...)
    Bedankt ook nog voor je super lieve Hyves krabbel!!!!!!
    HEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLL lief!!!
    Daaaaaaggggggg!!! Liefs en een kus Sas (en Antoine)

• 16 December 2010 - 21:04

Sas:

En vind het wel een lief hondje hoor :-) Hoog knuffelgehalte, of alleen als hij slaapt???

• 17 December 2010 - 16:14

Petra:

Hey wijffie!

haha, wat een schattig beesie! Super! Ik zie je al zo lopen door Ghana, met Skatje aan de riem. Ik zou de gezichten van die Ghanezen wel eens willen zien. Wat vindt Titus ervan???

En wat ziet de waterpomp er geweldig mooi uit!! Nu nog electriciteit en dan is dat ook weer klaar.
    Super gedaan meid!

Liefs Petra

• 18 December 2010 - 12:38

Fleur:

Jemig Maart, wat is het hele waterproject uiteindelijk toch erg mooi geworden! Good job!

Bijna kerst inderdaad. Wordt dit de eerste kerst bij je schoonfamilie? Of heb je eerdere jaren het daar ook al 'gevierd'? Fijne dagen iig.

Wat leuk trouwens te zien dat mijn fabeltjeskrant-dekbedovertrek weer in hergebruik is.

Doe je Garf, T, Skatje, Alicia + de rest de groetjes van me?

Veel liefs

• 24 December 2010 - 22:30

Maria Verkampen:

voor het geval je dit bericht vandaag of morgen nog leest dan wens ik je een zalig kerstfeest, en voor de volgende week een heel gelukkig nieuwjaar.
    groetjes ook aan T van ons allen.

• 29 December 2010 - 15:57

Sas:

Ff een knuffel en (vertraagde) kertskus!! Vind Skatje een combi tussen hond en rendier :-)
    (ben er nog niet achter wat het is; Martin Gaus is onbereikbaar

• 10 Januari 2011 - 15:01

Cor:

Lieve Maartje en Titus,
    Even reageren op het droevige bericht over je hondje. Hij betekende al zoveel voor jullie. En nu, helaas. Ik hoorde van je moeder dat je al weer op zoek bent naar een nieuw beestje en hopenlijk gaat dit lukken. Intussen denk ik aan jullie en we blijven natuurlijk ons best doen voor het project. Liefs. Cor