Kerstvakantie in het Noorden... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu Kerstvakantie in het Noorden... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie in het Noorden...

Door: dn Admiraal

Blijf op de hoogte en volg Maartje

20 Januari 2011 | Ghana, Kumasi

In Nederland hou ik geen dagboek bij, schrijf ik geen verhalen over wat ik nu eigenlijk allemaal mee maak en vinden jullie het vast ook niet zo ontzettend interessant om te lezen dat ik weer eens bloemkool eet met gehakt of een broodje zalm!

Ah ah ah een broodje zalm… jammie jammie! Als je die kunt mailen, wat zal ik genieten!

Hier in Ghana schrijf ik wel een verhaaltje jullie zitten toch allemaal net iets verder en maken waarschijnlijk de dingen die voor mij nu normaal zijn niet mee…

In plaats van een broodje zalm eet ik bijvoorbeeld in de morgen thee! Een kop thee met melk en suiker! In Nederland smaakt dat niet zo lekker, maar hier in Ghana hmmm genieten! Je zou denken niet echt variërend maar wees gerust ik drink ook wel eens koffie hoor! In een grote roze plastic mok die ik in het dorp van een van mijn tantes gekregen heb… Het enige wat ze had om haar pito in uitte schenken aan de dorpsmannen! Wat was ik daar blij mee, een mooie roze mok!

Wat is er weer veel gebeurd de laatste maand… Mijn laatste verhaal ging voornamelijk over mijn nieuwe aanwinst, Skatje! Wat een heerlijke hond, overal ging ze mee naar toe… In het dorp stond ze vooraan en niemand hoefde bij ons in de buurt te komen, vooral geen andere honden want dan stond ze haar mannetje! Helaas heeft dit maar mogen duren tot 3 januari. Gek genoeg zoals ik al eerder heb verteld alles maar dan ook maar alles loopt hier los op straat; geiten, koeien, schapen, kippen, honden en kinderen het loopt waar het wil lopen en meestal gaat dit goed. Voor Skatje was dit niet het geval een motor heeft haar aangereden. Ik wist niet hoe snel ik haar ergens veilig moest begraven want zoals jullie hebben kunnen lezen in mijn vorige verhaal stond ze nummer 1 op de lijst van geliefde honden! Heb ook veel commentaar gekregen waarom in godsnaam we haar niet hebben opgegeten!
Ondertussen is er een nieuw Skatje in huis! Een lekkere dikke dondersteen! Een heel ander soort (zie foto). Deze is anders dan alle andere honden! We mogen dus weer overnieuw gaan opvoeden! Zindelijk maken alles hoort er weer bij! Gister werden we gebeld door de vorige eigenaren van Skatje the second dat ze haar toch terug wilde en een of ander raar verhaal! Nou, mallerds dat het zijn in nog geen 10 jaar krijgen ze haar terug!

Kerst, heeft iedereen een heerlijke witte kerst gehad? Heerlijk in de kou voor de kerstboom lekker warm met de verwarming aan en een kop chocolade melk?

Mijn kerst was ook heerlijk! Heerlijk met de familie alle neven en nichten kwamen uit alle streken naar opa en oma waar we rijst gemaakt hebben, cola hebben gedronken, micodo gespeeld en gedanst in de huiskamer (wel met generator want stroom hebben ze niet). Van te voren hebben we met alle kinderen een speurtocht gehouden opzoek naar blikjes! We hadden de groepen verdeeld, een deel ging opzoek naar de blikjes de andere wast ze de ander haalt de plaatjes eraf. We hebben ze beplakt met stof (die ik over had van mn kerstpakkie) en bij de zus van Titus vond ik wat gekleurde rollen (blijkbaar erg duur, dus daar was ze niet zo blij mee) om de blikjes te beplakken en muizentrapjes te maken. De kinderen vonden het geweldig, normaal maken ze alleen muizentrapjes van gras. (in het regenseizoen want tja in de droogte is er ook geen gras).
Buiten hebben we een plant gekortwiekt en een mooi struikje gemaakt en daar de blikjes in gehangen. Iemand kwam aan met slingers en de kerstboom was perfect!
De kinderen hebben zo’n geweldige kerst gehad, niets geen kado’s maar de cola deed t hem!
Natuurlijk hebben we de kerkdienst niet overgeslagen, Peet, Tess, zussen dit jaar viel er geen engel het podium af! (Helaas) Maar het kersstuk was weer genieten! Alleen helaas dit jaar was alles in dagaree en tja ik versta er nog steeds geen snars van!
Iedereen had zijn mooiste kleren aan, en Garvin Titus en liepen daar rond in onze gelijke pakkies! Ik moet daar toch nog steeds aan wennen hoor! Haha! Maar wat waren we mooi :)

In de avond zijn we natuurlijk weer even naar Jamboree geweest om onze bumb bumb te shacken! Was weer heerlijk dansen in onder de sterren! De tent was weer als van ouds bom vol en voor we er erg in hadden stonden we alleen op de dansvloer en werden we eruit gegooid! Hallee, kerst en dan al om 4.00 uur naar bed… nee, we wilde de zon op zien komen! Dus met twee vrienden in de auto gestapt opzoek naar een andere plek! KG… gesloten, daar trappen wij niet in opzoek naar een slapend persoon die de sleutel heeft van de bar! Hé, gevonden! 1 drankje mochten we nog hebben! Daar hebben we van genoten! Dus maar weer opzoek naar de volgende spot! Op de muziek af, WA was stil midden in de nacht, niemand op straat (freeway voor schapen!)… Maar wat is dat, in de verte hoorde we toch heerlijke dansmuziek opstuiven! Dus met de ramen open zachtjes op de muziek af, discussiëren ik hoor het links, nee ik rechts… Uiteindelijk na 10 minuten rijden zijn we uitgestapt en te voet verder gegaan! Aangekomen bij de muziek: Links van de dansvloer (zand voor iemands huis) 3 dikke boxen op elkaar, rechts hetzelfde en middenin stond de dj achter zijn computer muziek te draaien! Een dikke schijnwerper op de dansvloer gericht en maarliefst 3 mannen die helemaal uit hun dak gingen! Het stof vloog langs je oren! Nou, wat willen wij nog meer! Al gauw waren we met 7 man heerlijk aan het swingen! Lichten van een motor schijnen in de verte! Meneer springt met z’n helmpie van zn motor af en toen waren we met 8!
Na een uurtje haakte de andere af dus dachten we tja alleen voor ons een DJ alleen, nou laat m de tent maar sluiten!
Opzoek naar de volgende plek, alle plekken zijn in de nacht toch aardig leeg! Uiteindelijk toch nog 2 spots gevonden, de zon opzien komen en vanaf 6 uur wandelde de eerste mensen alweer rond, op weg na de markt, de stoep vegend en met wc papier onder de arm richting een rustig plekje! Daar zaten wij met onze Stars heerlijk te genieten van de kerst! (zie foto)
Die middag moest ik naar de moeder van Garvin, die zou lekker voor me koken (oeh, ik kon geen eten zien en natuurlijk pito drinken want tja ze heeft haar eigen pito bar)… Daar gingen we al wandelend (de auto had het begeven, nu trouwens doet ie t gesmeerd hoor) met Garvin, Solomon (neef, woont bij opa en oma in Wa komt uit het dorp) richting de moeder van Garvin! Toch rijstballen met heerlijke soep gegeten en pito gemixt met Guinness moeten drinken als een goede morgen! Ansuma!!!!

Daarna toch maar gouw ons bed in gekropen! En in de avond geen puf meer om uit te gaan! Merry X-mass!

Oud en nieuw daarentegen is een heel ander verhaal! Van kerst tot Nieuwjaar, boodschappen gedaan voor oud & nieuw! Want we gingen naar het dorp (familie dorp waar alle mannen toe behoren) Alles maar dan ook alles moest gekocht worden, rijst, zeep, pure water, bloem, thee, melk, suiker, olie, peper een geit, nou alles wat je maar kunt bedenken om te kunnen koken en badderen! In het dorp wonen 2 tantes die voor 6 kinderen zorgen! Wij waren met 1 zus van Titus, 1 broer en zijn vrouw en alle kinderen van de broers…. Totaal waren wij met 17 man in/op 2 auto’s! Slaapmatjes (moslims gebruiken ze om op te bidden, gemaakt van gevlecht plastic) gingen mee in de auto, plastic bekers, pannen te veel om op te noemen! Voor 3 dagen in het dorp! Wat er overblijft is voor de kinderen en tantes in het dorp! Die normaal geen thee drinken in de ochtend, over melk en suiker maar niet te spreken. Een feestmaal voor hen (voor ons gewoon simpel ontbijt). Zij eten normaal 1 of 2 x per dag voornamelijk TZ, goedkoop en vullend!
Aangekomen werden de kamers verdeeld, er waren 3 kamers, overal werden de matjes gespreid en dat was het dan! De hoeveelheid matjes werd niet gecoverd voor de hoeveelheid mensen maarja of je nu op een matje ligt of op de grond of half half? Het is Nieuwjaar! Wie ligt er voor 00.00 uur in bed?!
Iedereen om 20.00 uur was het stil in en rondom het huis! :) (behalve wij, hoelaat wij naar bed gingen ik heb geen idee onze telefoons waren al uitgevallen en tja een horloge heb ik niet)
Wat ik wel geweldig vond, de eerste avond van onze oud & nieuw vakantie in het dorp is dat ze in dit dorp (9 huizen staan verspreid over kilometers, dit wordt dan een dorp genoemd) 4 lantaarnpalen die op zonne-energie werken hebben geplaatst! De andere keren in dit dorp was het om 6 uur totaal donker en de enige optie was dan ook om naar bed te gaan! Nu konden we een bal spel spelen (een bal gekocht om aan de jongens in het dorp te geven) en verhalen vertellen onder de lamp. De lamp brand elke avond van 18.00 tot 4.00 uur in de ochtend! Ik moest natuurlijk om kwart over 4 in het donker een plekje vinden om te poepen! Want WC’s hebben ze niet! Pito wel en daar krijg ik soms nog steeds de scheit van, als je begrijpt wat ik bedoel! (maar het is het waard hoor)
Dit wordt wanneer er geld in de familie is wel gegraven! (toekomstplan)
Ik heb gelachen! Op zoek naar een veilig plekje om te poepen, werd mij verteld. Het geeft niet dat we hier zo poepen in het openbaar, het is niet onhygiënisch want morgenvroeg ligt het er niet meer. Ik dacht owja, wat voor vreemd verhaal gaat dit worden. Wat voor de een poep is is voor de ander een heerlijk ontbijtje! (ik dacht even wie gaat dit koken en wat voor verrassing ligt er morgen naarst mn mok thee te wachten) Varkens komen onze behoeftes altijd opeten, het blijft nooit langer liggen dan een uur! Ze ruiken het van ver!
Nou je geloofd het natuurlijk nooit. Daar zit ik dan in het donker onder de sterren in de nacht, te poepen en in de verte hoor ik het geknor van een varken! Ik ben nog niet klaar en hij heeft mn hoopje poep al op! Echt waar, ik stond versteld! Bah, maar ik heb gelachen! Moeder natuur daar zijt gij!

Wij hadden onze auto bij en de andere auto was een pick up volgeladen met de oudste neven achterop (Garvin, Dennis en Solomon) (zie foto, onderweg en bij aankomst). De avond voor oud & nieuw vroegen de kinderen om een dansavond! Geen stroom in het dorp, maar gelukkig voor hen hadden wij onze disco auto bij! Dus voor het huis, onder de lamp werd de dansvloer geïnstalleerd! Doordat verder alles in het dorp zo stil is is de muziek ver te horen en van alle kanten kwamen er kinderen, jongeren en oude mannen op de muziek af! Danswedstrijd met als prijs 10 cent werd gehouden en iedereen ging los! (zie foto)
In het dorp gingen we de andere huizen af om gedag te zeggen!
De avond van oud & nieuw zelf lag iedereen rond 8 uur op bed, dus hebben wij de auto gepakt en zijn we naar een stadje over de ruff road in de buurt gereden. Onderweg bijna in het stadje aangekomen hoorde we muziek dus wij dachten: dikke party! Helaas het was de kerk! Verder was daar dus ook alles uitgestorven! Happy New Year!

1 januari gingen we naar de kerk in de ochtend! Het duurde 2 uur voor iedereen klaar was, maar iedereen had zn mooiste pakkie weer aan! Onderweg naar de kerk hadden we de auto weer volgeladen, passeerde we veel mensen die lopend op weg waren in hun mooiste kleren! (lekker langs scheurend in de auto, zij onder de stof) We moesten vroeg gaan want ze zeiden anders is de kerk vol! We kwamen aan, en waren de eerste ik dacht; waarom moesten we zo haaste? Er is niemand! Al gauw werd het tegendeel bewezen! Buiten stonden nog zo’n 150 mensen die niet meer binnen konden! De kerkdienst duurde maarliefst 3.30 uur! Jemig een lange zit! Maar gelukkig werd er flink gedanst, gezongen en zelfs in de kerk werd er een wedstrijd gehouden! Tussen de mannen en de vrouwen! Wie zou het meeste collecteren! De vrouwen waren in overvloed, maarja zoals iedereen weet hebben de mannen het geld! Dus voor mij was dit al duidelijk voor de uitslag kwam! De mannen moesten dit natuurlijk meerdere malen herhalen! Tja je weet hoe mannen zijn ;) haha!
(ik ga proberen om de film van de kerk toe te voegen geen idee of dit gaat lukken zo niet, beeld het je maar in: mooie kleren, verschillende kleuren, de bewegingen en de vrouwelijke gil in je oren!)

We zouden na de kerkdienst met iedereen een cola gaan drinken in het stadje, maar na 3.30 uur zonder ontbijt had iedereen zo’n honger dus als een gek naar huis gereden waar de achterblijvers het eten aan het koken waren!

Vegen, koken, eten, drinken, zitten en slapen is toch eigenlijk wel het ritme van elke dag!
Dus ook in het dorp!

Op een van de avonden gingen we hallo zeggen in het huis, het dichste bij ons huis (huis van ook weer een oom) dikke bedoeling daar! Bioscoop in de middel of nergens! Geweldig! Heb al lang niet meer zo’n beeldscherm gezien! Er staat iemand bij de deur van de muur die om het huis heen gebouwd is! Je moet 20,- cent betalen om binnen te mogen. Daar staat me een mega scherm (nou ja mega! Ik mag niet overdrijven natuurlijk maar er staat een redelijk beelscherm) daarvoor zit het hele dorp op krukjes, de grond of op een bankje! Voor de deur staat de andere helft van het dorp die dus geen 20,- cent heeft om de film te kunnen zien! Zij worden dan ook niet binnengelaten en staan dus tegen een muur aan te kijken tot de rest weer naar buiten komt! Misschien hebben ze volgende week wel 20,- cent….
Dikke boxen naarst de tv, een computer en heel wat andere aparaten geen idee waar het voor nodig is maar goed er werd toch echt een film gedraaid!
In elk dorp hebben ze ook een bar! Niet alleen een plek om Pito te drinken (zelfgebrouwen bier, wat goedkoop is en lauw gedronken word dus je hebt geen elektriciteit nodig) wat normaal is in een dorp. Maar echt een kamertje met drank, sterke drank (veelal ook zelfgebrouwen en bier en fris) Helaas alles heerlijk warm want ook zij hebben geen electriciteit! Maar goed er is dus in elk dorp een plek waar je kan drinken! Dat is dan ook wat er vooral gedaan wordt in het dorp vooral als het droge seizoen is aangebroken! Geen farming dus geen werk…. Dan wordt er voornamelijk gedronken, want pito daar zitten volgens de mannen genoeg voedingsstoffen in om verder niets te hoeven eten… en dronken naar bed te gaan, verlicht je zorgen!

Skatje 1 werd in de tussentijd door iedereen aanbeden en zij op haar beurt bleef maar vechten met een of andere vreemde pup! Waarom ik zeg vreemde pup! Ik zag moeder en zoon rondlopen maar dat had ik mis! Het was een vader hond en de pup was aankomen lopen en sindsdien niet meer weg te slaan! De tantes hadden geen idee waar het vandaan kwam maargoed als hij er is eet hij mee! Nou dat hebben we geweten! Gevecht tussen Skatje en de pup (heet op haar beurt; Kusje, door Ghanezen uitgesproken als Koesje) Tja als ik namen mag geven! Aan het eind van de dag zag je een voetbal met pootjes! De pup kon niet meer zitten, niet meer liggen niet meer lopen en bijna niet meer ademen en het bleef maar eten van de grond afschrapen! Hij kijkt zelfs de thee uit je theemok (zie foto)…

Na 4 dagen in het dorp was het na alle disco party’s etc tijd om weer terug naar WA te gaan. Met de kinderen uit het dorp achter latend op weg naar huis!

Wat mij wel tegenviel van iedereen is dat ik dacht je gaat naar het dorp om kerst te vieren om met de mensen daar en niet alleen met de mensen die je meeneemt. De kinderen daar konden wel een kerstkado gebruiken, allemaal geen onderbroekjes, geen schoentjes, kapotte slippers en geen fatsoenlijke broek of shirt aan hun kont… en de kinderen die wij mee hadden met de mooiste kerstkleren aan naar de kerk! Maar zeuren doen de kinderen hier niet, wat ze krijgen maakt ze dolgelukkig krijgen ze niets zullen ze er ook niet om vragen!

Terug in WA, ben ik bij Oldman (mijn Pito maatje) en Auntie Georgina opbezoek geweest. Een biertje drinken op het nieuwe jaar! Bij de bar biertjes gekocht en meegenomen met glazen (niet iedereen heeft zomaar glazen in huis)… Het was een geweldige avond! Oldman met al zijn verhalen weer een hele hoop geleerd!
Voor de foto trokken hij en zn vrouw ook hun mooiste kleren aan! :)

De oudste oom van Titus was vorige maand overleden en in Ghana is het normaal om de begrafenis naar huis (het dorp) te brengen. Hij is voor de verandering begraven waar hij al 50 jaar woonde (Techiman) maar hij moet toch traditioneel nog ‘begraven’ worden in het dorp! Wij konden dus WA niet verlaten voor Kumasi maar moesten bij de begrafenis aanwezig zijn, dit omdat iedereen ons had gezien met Nieuwjaar en wisten dat wij in de buurt waren!
De dagen in WA moesten we nu weer gaan voorbereiden voor de begrafenis. Weer spullen kopen natuurlijk! Nu ging de zus van Titus, Vincentia waar ik altijd ben als ik in WA ben ook mee! Ik dacht, dit wordt gezellig! En dat was het ook! Een begrafenis is ook een bijeenkomst van iedereen en niet alleen maar verdriet, dit keer omdat het lijk niet aanwezig was maar ze een soort Sara/abraham pop in elkaar gefabriceerd hadden mocht je af en toe pauze nemen van het rouwen!

Even een korte uitleg hoe zo’n begrafenis gaat: Dit alles begint in de nacht rond een uurtje of 3 en het duurt 3 dagen! Vanaf 3 uur wordt er gerouwd! Normaal wordt het lijk op een stoel gezet daaromheen worden dekens opgehangen! Meestal wordt dit alles ook nog hoog gebouwd! Daaromheen worden rondjes gelopen, soms gedanst gesprongen en heel de dag/nacht door wordt er op de xylofoon gespeeld. Vrouwen en mannen hebben hun eigen aandeel. De mannen beginnen met 3 x op en neer te lopen dan beginnen de rondes waar de vrouwen bij aansluiten af en toe staat er iemand aan de zijkant, als je aangetikt wordt moet je bukken (lijkt wel een spel) dit doen ze om uit te rusten en soms ren je uit de kring en begin je te springen de andere volgen (mannen springen vrouwen dansen). Voor je begint gooi je geld op de grond voor het lijk en voor de instrumenten. Soms komt er iemand voor de muziek instrumenten staan, hij/zij houdt zijn hand op; hier moet je dan opnieuw geld in stoppen, wisselen mag ook hoor ‘geen probleem’ haha! Tussendoor wordt er pito gedronken en varkensvlees gegeten! (zie foto’s) In het huis waar de persoon vandaan komt wordt gekookt, en kunnen er mensen rusten/slapen! Er wordt gelachen, gekletst, gehuild en gezongen!

Wij arriveerde op vrijdag rond 6uur in het dorp, koken deden we niet meer het was immers al donker! Alles uitgeladen! Iedereen werd naar een kamer gewezen, alle vrouwen bij elkaar alle mannen bij elkaar etc… de matjes werden weer gespreid! Heerlijk op de grond liggen! Nouja, je raakt er aangewend… Voor ons is het maar voor n weekend voor de mensen in het dorp is het dagelijks en zelfs voor vele andere in Ghana is het heel normaal!

In de avond zaten we buiten, we hoorde muziek dat moest een party zijn! Al snel waren er een aantal jongens die ons informeerde dat in het volgende dorp een disco avond was! Dus wij in onze auto gestapt opzoek naar de disco! Alle jongens uit het dorp mee, sommige volgde op fietsen! On tour! (Na ongeveer twee uur hadden we de disco gevonden) De muziek kregen we maar niet goed in onze oren, komt het van links? Van rechts? Door de middel of nergens over de roff road reden we met de auto, hier geen kans om tussen de maiskolven door te rijden, daar geen kans om te draaien… Ook hier waren we de muziek weer kwijt en zo ging het maar door! Uiteindelijk kwamen we een aantal jongens tegen op de fiets die net van de disco kwamen, zij vertelde ons waar we heen moesten! Uiteindelijk moesten te voet verder want de auto kon de kleine wandelpaden niet aan!
Daar kwamen we aan bij 1 huis. En een dikke discoparty was in volle gang! Het hele dorp en de omliggende dorpen was uitgelopen! Wat een gezellige dolle boel! Een dikke discobal op de tafel van de DJ! Weer dikke boxen nu wel 6 grote op elkaar gestapeld (lekker stevig) en een lampje die de eerste 10 mensen verlichte en de andere 80 niet. Het zand vloog je neus in echt zo smerig! Gewoon of je zand staat te happen! Ademhalen was dan ook haast niet te doen!
Al snel werd de discobal aangezet (voor maarliefst 10 minuten) en de kleuren gingen alle kanten op! Echt top! Jonge kinderen stonden te dansen en ook jeugd was vollop aanwezig! Sexuele voorlichting in deze dorpen zou goed zijn, veel meiden zijn hier voor hun 16de zwanger! En een avond zoals deze maakt het niet minder uitdagend met al dat gedans in het donker, zal ik maar zeggen!
Toen ik gespot werd stopte iedereen met dansen, en werden alle ogen mijn kant opgedraaid. Daar sta je dan, in de middel of nergens in het donker en iedereen kijkt je aan! Nou, dan maar meteen mee met de rest dus al dansend vond ik mijn weg tussen de party peoples! De jonge kinderen bleven me aanstaren en de oudere jongens vormde een kring om me heen….
De DJ deed zn best hoor, van song naar song en hij had zelfs een microfoon! Echt een hippe bedoeling, lekker zanderig en knus!
Er zat onder een boom een man en vrouw; zelf gebrouwen alcohol te verkopen! (een kinderdisco) dikke alcohol! Als het maar geld oplevert en het niet je eigen kind is maakt dat hier ook al niets meer uit! Gelukkig hebben veel kinderen geen geld dus kunnen ze het gelukkig ook niet kopen!

Maar je hebt sommige gevallen! Thuis bij de begrafenis was er 1, hij is bekend in de verre omstreken! Elke begrafenis is hij aanwezig! 9 jaar en elke begrafenis dronken! Zijn vader is een van de mannen die de xylofoon speelt bij begrafenissen, zij worden betaald door gratis alcohol te mogen drinken de dagen van de begrafenis! Zoonlief volgt zijn vaders voetsporen! Vader bind hem soms in het huis vast als hij naar een begrafenis gaat want het is voor hem een schande wat zijn zoon doet… Maar zoonlief is meestal eerder wakker en al op de begrafenis aanwezig voor vader! Zoonlief raapt de centen op van de grond en gaat daarmee alcohol kopen! Dit doet hij al een aantal jaren! Zoonlief is dus ook niet meer instaat om normaal te functioneren en wordt door het overmatig alcohol gebruik en zijn aangetaste hersenen nu al de nieuwe gek van het dorp genoemd! Stom dronken, vies, omvallend, geslagen door de bewoners vind hij zijn weg richting de vrouwen die alcohol verkopen en of het een kind van 4, 9 of een man van 50 is als het geld opbrengt…. Tja…
Je snapt niet hoe de mensen dit kunnen laten gebeuren, maar niemand neemt zijn verantwoordelijkheid hierin ze zeggen alleen allemaal hetzelfde… Dit hoort niet!

Snachts om 3 uur schrok ik wakker… Het hele huis was omsingeld. De mensen waren gearriveerd. Iedereen die de oom kende kwamen van heiden en ver voor de begrafenis, het dorp waar hij 50 jaar gewoond had in Techiman waren met bussen gekomen en arriveerde dus om 3 uur snachts! Toen begon het, ik hoorde overal gejammer, geschreeuw, gegil en gehuil! Niet echt relax wakker worden zeg maar! In de nacht klinkt dit toch best angstaanjagend vooral omdat het zoveel geluiden in een zijn, en het donker is natuurlijk! Dat was nog niet het ergste, je wordt net wakker, je hoort al die geluiden en dan ineens wordt er geschoten met geweren… Ik schrik me rot! Ow, sorry had ik je even moeten vertellen, dit hoort bij het geheel dit is een spel de opening van de begrafenis! Ow dank je!

Het is niet mijn eerste begrafenis en ik weet zeker ook niet mijn laatste. Veel mensen die ik sinds 2005 ken zijn al overleden. Aan ziekten, motor ongelukken of gewoon uit het niets. Een begrafenis in Ghana is dan ook geen vreemd iets. Er sterven stiekem veel mensen om je heen, in Nederland heb ik dat niet.

25 Augustus dit jaar is Emmanuel de oudste zoon van Prisca overleden. Dit was een schok. Ik heb vorige week de foto’s gezien het was afschuwelijk om hem helemaal opgedofd op die stoel te zien zitten, dood! Het is iets wat je elke dag met je meeneemt en de begrafenissen sluiten niet na deze 3 dagen. Het gaat door, mensen blijven naar je toe komen om je te condoleren als ze dit nog niet gedaan hebben. Een jaar later wordt er een kerkdienst gehouden en ook weer een nabegrafenis in het dorp. Hiervoor heeft Prisca mij gevraagd om een mooie foto van Emmanuel te zoeken zodat deze op shirts gedrukt kan worden en zij deze kunnen verkopen. Deze shirts hier zijn heel normaal, je ziet er mensen ook gewoon in het dagelijks leven mee lopen. Geen shirt van een popzanger maar van je overleden vriend, zoon, vader, moeder of tante….

Verder werden er in het dorp verschillende honden aan mij voorgesteld. Het was al snel verspreid in het dorp dat Skatje die wij bij hadden met Nieuwjaar niet meer was. Dus ik kreeg van alle kanten nieuwe honden… Erg lief, maar toch maar niet!

Na de begrafenis zijn we terug naar WA gegaan. En vanuit daar snel vertrokken naar Kumasi. Onderweg hebben we nog een aantal stops gemaakt om het een en ander te bezoeken.

Een geweldige ‘magic’ grot/berg/rots… het verhaal erachter:
De grot werd gebruikt in de oorlog. De groep die aangevallen word kon door een klein gat de berg op. Achter hen werd het gat gesloten niet door mensen maar het gebeurde gewoon door een spreuk van een oude wijze vrouw. Zij heeft de spreuk mee haar graf ingenomen dus hij kan nu niet meer gesloten worden! De tegenpartij kon dus niet bij de mensen die achter het gat zaten. Zij klommen de bergen op en konden zo van alle kanten zichzelf beschermen van de mensen die beneden aanvielen. De bergen zijn te stijl om te beklimmen dus een andere manier om bij de groep mensen te komen is er niet!
Wij zijn natuurlijk ook door het gat gekropen, hij is niet achter ons dicht gegaan! Maar we hebben heerlijk geklommen en het was geweldig om te zien! Echt waar een geweldige mooie berg/rots wat het ook mag zijn… (zie foto’s)

Daarna zijn we naar het apendorp geweest! Apen leven hier samen met mensen, twee verschillende soorten. Ze hebben daar ook weer een heel verhaal achter zitten waar ik jullie niet mee lastig ga vallen (heb niet heel goed opgelet ;) ) haha Maar ik weet wel dat de apen daar begraven worden. De apen sterven nooit in het bos maar altijd in het dorp dat ze door de mensen gevonden worden en worden begraven. Sterven ze wel in het dorp dan maken de apen zo’n lawaai dat de mensen ze alsnog vinden en ze worden begraven (zie foto).

We hebben een andere waterval ontdekt als de kintampo waterval, wel daar in de buurt. Echt een geweldig mooie! Alleen zaten er kleine beestjes die zuigen! Jemig, het bloed spoot er gewoon uit, pijn, jeuken! De volgende dag waren mn enkels flink opgezet! Maargoed het was geweldig! (zie foto’s)…

Nu ben ik weer lekker terug in Ejisu en weer aan de slag! Fijn om thuis te zijn met Skatje the second naarst me liggend op de grond!

• 20 Januari 2011 - 10:38

Floor:

Joh, wat zie je er zielsgelukkig uit. Ben toch zo blij voor jou joh, helemaal tof. Prachtig verslag, ik heb ervan genoten, dank je.
    Ga zelf in febr naar Kenia dus ik ben in de 'buurt', heel benieuwd of ik daar ook een stuk van mijn hart achterlaat, net als mijn broer en velen voor mij.... Geniet lieverd, je bent een kanjer XX

• 20 Januari 2011 - 11:51

Suzanne Maas:

Hey lieve Maartje,
    Geweldig om je verhaal te lezen.
    Jullie stralen helemaal op de foto's, echt super.
    Groetjes suzanne x

• 20 Januari 2011 - 11:58

Maria Verkampen:

het is gewoonweg een boekwerk wat je voor geschoteld krijgt.
    wel leuk om te lezen.
    we hebben met de 80 jarige kvo wat extra's bij de dag geplukt.
    bedankt voor de oorkonde.
    gr maria

• 20 Januari 2011 - 12:43

Buuf Diane:

Hey Maart en Titus!
    Mooie verhalen en foto's!
    Heb oa echt moeten lachen bij dat verhaal van die poep-etende varken! Ha ha ha.. zag het helemaal voor me. Ook wel erg handig.. je hoeft nog niet eens door te spoelen! ha ha ha..
    Wel echt vervelend van Skatje..
    Ik wens jullie veel plezier in Ghana!
    Geniet ervan! en veel liefs x Diane en Tom

• 20 Januari 2011 - 12:47

Waaaauuuuuwwwwww!!!!!!!!!
    Wat een mooi verhaal! Mooie foto's!!!
    Ik denk dat ik moet geloven dat je het goed hebt en dat je je je vermaakt!!
    Jullie zien er goed uit!!
    Vreemd hoor zo'n totaal andere kultuur! Maar mooi om te zien voor jou, te lezen voor mij/ons!!
    Echt helemaal super hoe je het deelt!!
    Ik vraag me alleen af hoe komen jullie aan het eten? kan je op de ene plek wel verbouwen en de andere niet?? Ik nie snap nie :-)
    (als blonde hollander whaha)!
    Dikke kus en een trotse knuffel!!!!!!

• 20 Januari 2011 - 12:49

Willemijn:

Heeey lief nichtje!

Wat een verhalen weer :D Soms verdrietig, van je lieve hondje, van verslaafde kinders en van veel begrafenissen (heb ik nu ook hier) maar vooral veel plezier! Fijn dat je het zo naar je zin hebt, je ziet er supergelukkig uit op de foto's en Titus ook! Grappig dat je daar ook zo aan t feesten bent, klinkt erg bekend ;) Vorige week was het verjaardagsfeestje van Robert en mij, hebben van half 10 tot half 10 gedanst en gefeest :D
    Liefs en een dikke knuffel van Willemijn

• 20 Januari 2011 - 15:15

Verol:

in 1 woord GEWELDIG.
    ik heb het gevoel dat ik het zelf allemaal weer beleef.
    en super om de foto's te zien.
    doet me goed om te zien dat jullie T en jij maar ook zeker de rest er heerlijk en goed uit ziet!!!!

tot mails lieve schat!!!
    xxxx veer

• 20 Januari 2011 - 15:29

Eefje:

Wauw Maart wat een verhaal!

Heb genoten van het verslag en de foto's, je ziet er happy uit!

En wat een poepie Skatje the Second!

Ik stuur je gauw weer een lange mail terug,

xx

• 20 Januari 2011 - 17:31

Daniel:

Hè maartje, leuk om te lezen dat het goed met je gaat! Sorry dat ik nu pas reageer. Maar jij nog de beste wensen en alle moois voor 2011 in ghana.
    Beloof je dat ik je gauw ga bellen, kunnen we even bijpraten! Ik blijf je verhalen aandachtig lezen. En je mooie foto`s bekijken
    Liefs daniel

• 20 Januari 2011 - 18:47

Nouchka:

Heej Maart! Skatje 2 is inderdaad een schatje!!! Nice pictures! Zo te zien ben je heerlijk aan t genieten ;-). Heel veel groetjes uit 't Bossche!

• 20 Januari 2011 - 22:12

Jannetje:

He sis!
    Jullie hebben de smaak van het ghanese feesten goed te pakken. Heel belangrijk hoor om zo goed te integreren in de cultuur ;) Ik zie het al helemaal voor me; jullie in die auto, raampje open en maar proberen te traceren waar het geluid vandaan komt. Kerst gezellig met de familie van Titus, leuk hoor. Jammer dat de puberende kerstengel niet in de kerk was. En had je met oud en nieuw in t dorp uberhaupt wel door wanneer het twaalf uur was? Je hebt hele leuke foto's erop staan. Ik vind je kerstjurk best leuk hoor, ook dat vestje. Of het voor de mannen ook zo geslaagd is laat ik in t midden. Is daat vast heel hip. Je vlechtjes staan je weer erg goed. En je hebt dus nog stukjes van Ghana kunnen ontdekken die je nog niet gezien had, dat houdt t spannend!
    Groetjes ook aan titus en een knuffel voor skatje.
    Liefs Jannetje

• 21 Januari 2011 - 08:09

Diny :

Ha Maartje,
    Je hebt talent om te schrijven meid!
    Heel fijn en boeiend om al je belevenissen te lezen. Vanuit Bladel nog de de beste wensen voor 2011 en dat je het hele jaar mag blijven stralen als op de foto's die bij dit reisverslag horen!

• 22 Januari 2011 - 09:36

Berdie Verschuren:

Dag Maartje,
    Wat een leuk verhaal en mooie foto's.
    Het gaat jullie goed, zie ik.
    Kijk vol verwachting uit naar je volgende verhaal.Wel laat, maar toch..... een heel goed 2011 voor jou en Titus en al die je lief zijn.
    Groetjes Berdie

• 22 Januari 2011 - 12:24

Marion:

meid fantastisch!!! mooi verhaal...maar hoe doe je dat met zoveel mensen op en in de auto? is ie daarom kapot...hihi.
    enne bij deze : een broodje zalm, geniet ervan!!

dikke knuff en thanks vr je smsjes!!!

kuskus

• 25 Januari 2011 - 17:57

Je Liefste Nichtje :

heeyz lieve maart!!!!

wat een mooi verhaal alsof ik het zelf mee gemaakt heb....
    wat een droevige gebeurtenis van skatje, kempke vertelde het zondag.
    ze was bij ons op bezoek na haar curcus, die werd gehouden bij ons in de buurt.
    gelukkig heb je een nieuw schatje kunnen vinden, is wel een echt schatje!!!

wat stralen jullie toch op de foto's dus ons msn gesprek van een tijdje terug heeft gewerkt zo te zien :)

lieve schat heel veel plezier en ik wacht met smacht op je volgende verhaal.

dikke kus kaat en jan

xxxxxxx

• 02 Februari 2011 - 14:31

Duurt Lang:

Ik vind het alweer tijd voor je volgende verhaal hahaha (moest het je even vertellen :-)) kus

• 04 Februari 2011 - 15:11

Sas:

En aangezien jij zo levendig kan vertellen, wil jij ook een verhaal over de zon sturen... Heb het zooooooooooo koud hier!!!! Brrr :-(

• 08 Februari 2011 - 13:22

Het Zonnetje In Huis:

doet het!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    :-D ben nu weer blij en heb de energie hahaha!!!!

• 08 Februari 2011 - 15:36

Maart:

:) Mooi dat de zonnestralen geholpen hebben... En we zijn weer veel wijzer geworden ook haha!

Hou je lijf geladen he! ;) XXX

• 10 Februari 2011 - 13:44

Sunshine:

Doe ik :-D
    Jullie ook???!!! Wordt weer tijd hoor voor een verhaaltje. Aangezien dat weer een week duurt voordat ik het verhaal gelezen heb :-p

• 18 Februari 2011 - 14:11

Petra:

Hey wijffie!
    Wat een lap tekst! Wel heerlijk om te lezen hoor, ben me dan helemaal aan het inleven. Wat super dat jullie die waterval hebben ontdekt! Ziet er heel mooi uit.
    Wijffie, geniet ervan!

Liefs Petra

• 17 April 2011 - 18:34

Sas:

Hoi Schat, hoe is het gegaan met je verhuizing???
    Kus

• 18 April 2011 - 19:27

Maria Verkampen:

voor het geval dat je de site nog eens bekijkt, wil ik je nog feliciteren met je verjaardag.
    kus en groetjes uit aaste
    Jan en Maria