Herkend worden door the MAD-MAN, positief of..... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu Herkend worden door the MAD-MAN, positief of..... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

Herkend worden door the MAD-MAN, positief of.....

Door: d'n Admiraal

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 Oktober 2007 | Ghana, Accra

Keuzes keuzes, zelfs hier in Ghana dien je tegenwoordig na te denken en keuzes te maken... Naar welk internetcafe zal ik gaan? Ja ja mensen er is een heleboel veranderd en eigenlijk ook weer niets. Er zijn ondertussen 3 internetcafe's gesignaleerd en ik moet dus kiezen naar welke ik ga. De vrouwen lopen nog steeds met van alles op hun hoofd rond.
Ik geloof dat ik een leuke gekozen heb want meteen toen ik hier binnen kwam werd ik geholpen aan een account zodat ik voortaan makkelijk in kan loggen en werd ik meteen voor 1 1/2 uur opgehouden van wat ik wilde doen door een jongen om te praten over hoe het gaat in relatie's tussen vriendjes en vriendinnetjes in Ghana waardoor ik dus nog steeds niets op mijn site heb staan en wel over een paar minuten bij Prisca moet zijn om ons' (Tessa en mijn) huisje te poetsen!

Ik zit nu in het internetcafe en ik vind het lastig om wat interessants op mijn site te zetten, mijn verhalen zijn altijd uitgebreid en ik hou tegenwoordig op mijn laptop een dagboek bij en ja, dat wil ik jullie niet aan doen om dat te laten lezen. Dus bij deze heb ik niets voorbereid voor jullie!

Dus I go with the flow... Misschien is dat ook niet zo heel gek, hier in Wa ga ik namelijk ook met the flow...

Werd net ook opgehaald door Pastor Dan waar ik en Tessa nu bij in huis wonen en elke dag of koken met de meiden in huis of de was doen en ons dus erg goed vermaken. Hij haalde me op om te lunchen. Wetend dat wanneer ik op pad ben smiddags geen tijd heb om even een bord reist of fufu achterover te werken. Dat kwam goed uit want ik had honger en was toch al 1 1/2 uur opgehouden van mijn werk op de computer dus ben ik lekker Jahlove rice gaan eten in een 'restaurant'. Dit restaurant zit tegenwoordig tegenover ons oude internetcafe van buiten ziet er lux uit een kaal gebouw met grote schuifdeuren van glas. Toen ik naar binnen liep schrok ik. Het was licht (normaal zijn de restaurantjes donker en zie je niet veel) de muren waren betegeld met witte tegels er was airco en overal stonden tuinsetjes met tafelkleedjes en het was glimmend schoon. Aan de muur hingen levensgrote poosters van mooie witte gespierde mannen! Weer eens wat anders.

Maar goed terug naar weggeweest want ik dwaal weer eens af, ik zit weer in het internetcafe en dacht ik probeer het nog eens. Ondertussen wordt ik om de 5 minuten geflashed (telefoon gaat steeds over) door Prisca die vraagt zich natuurlijk af waar ik blijf. Het mooie is, je hebt geen tijd afgesproken dus dat komt wel goed!

Mijn fiest staat voor het internetcafe, heb namelijk de oude fiets van jou 'Lisanne' gekregen om op rond te crossen van Prisca! heb er een mooi zadeldekje voor gekocht en een slot dus die gebruik ik tot ik een andere heb. Of tot Prisca hem weer nodig heeft.

Over Prisca gesproken, die naam horen jullie regelmatig. My African Queen! Ook wel bekend als de kok, huismoeder van Y.A. en mijn Mammie! Of ben ik haar mammie?

Wat komt daar aansprinten, Prisca hup in m'n armen met volle kracht. Al snel hoor ik Dora, Ema, en Mina aanrennen (de kinderen van Prisca) Mama Marsha Mama Marsha... Dat ben ik. Wat zijn ze groot geworden en mooi! Mina praat, wat is dit!
Op de arm van een jonge vrouw zie ik een kleine, schattige, ondeugende baby. Zou dat haar zijn? My little baby?
Wat een poppetje wat een dropje is de kleine Immaculate waarvan Prisca zwanger was toen wij in Ghana waren.

Papa komt naar buiten en ik sta met open mond te kijken naar het nieuwe huis van Prisca door de familie Yuornuo omringt.

Ik ga meteen een paar foto's toevoegen zodat jullie alvast een klein idee krijgen waar ik het over heb... Hoe schattig!

Bij de KG zaten ik en Tessa vrijdagavond. Onze vaste Spot, met Peet, Tes en Niels gingen wij daar vorig jaar geregeld heen. Verwelkomd door KG zelf (de eigenaar) die zegt; My wife you are back! Zit dat wel weer goed! Maar wanneer the Mad-man (de gekke man van de stad) uitgebreid voor je stoel komt staan handkussen geeft en zegt mijn vrouw is weer terug in een taal die iederen verstaat behalve jij! Weet je dat je in Wa een bepaalde indruk heb achter gelaten en dat je nog herkend wordt terwijl er nu meerdere blanke vrijwillergs rondlopen! Ik nu weer verder kan gaan met waar ik gebleven was, uitleggen aan de Mad-man dat hij geen heel broodje ei krijgt maar wel een stukje mag hebben ;)

Ik kan zeggen het geeft mij een goed gevoel om terug te zijn! De mensen die je herkennen in je armen springen waardoor je bijna door je rug gaat en je weet dat je niet zo maar 10 maanden hun leven met het jouwe hebt gedeeld. Maar dit nu doorgezet kan worden omdat het gewoon goed zit.

Zo ook bij de gehandicapten, niets veranderd behalve het levensgrote hek om heel het terrein van Wa-deaf heen. Waar wij helemaal omheen moesten fiesten en we onze shortcut (die je over voor wil vinden) wel kunnen vergeten. De kinderen komen op je afrennen en wanneer Amina naar je toe komt je handen pakt en 'Papagaatje leef je nog' begint te zingen staat de deur weer open.
Bertha de oudste van de gehandicapten geeft antwoord op de vraag van Georgina (de huismoeder) die me net weer los liet van haar knuffel she; Marsha.

Dat is dus mijn naam voor de duidelijkheid. Marsha en in Wa en in het zuiden wordt ik Maartjah genoemd wat ook wel goedenmorgen betekend.

Bij Y.A. hebben we de nieuwe PC ontmoet de vervanger voor Ben die op dit moment bijna afgestudeerd is in Nederland. Een jonge jongen maar hij ziet er serieus genoeg uit.
De accountant, kijkt en op zijn gezicht komt een grote glimlach... Wouw zegt ie. Jullie zijn terug!
Onze foto hangt nog steeds aan de muur in het kantoor.

Ik merk dat ik alweer aardig op dreef ben, dus bij deze kijk naar de foto's en later vertel ik jullie over het hoe en wat te doen hier in Wa Ghana en het mij bezighouden met verschillende projecten.

Heel erg bedankt voor alle leuke reacties, en voor het daadwerkelijk lezen van mijn tot nu toe (nou ja tot nu toe) 'korte' verhalen!

Maartje

  • 16 Oktober 2007 - 14:49

    Chris:

    Hey Lief,

    Wat een verhaal weer, je bent nix veranderd, je springt wederom van het ene verhaal over naar het andere :D Je hebt je restaurant verhaal nog niet eens afgemaakt, hoe was het eten??? Heb je foto's daarvan gemaakt??
    Zag je net ff op msn, maar toen ik tegen je begon te praten was je alweer verdwenen... Tot snel dan maar weer en geniet van alles!!!!

    Dikke kussss

  • 16 Oktober 2007 - 14:53

    Annie.Velthoven:

    Hoi Maartje,
    Je kent me niet meer,je was nog klein toen je bij tante Lien en ome Peer op bezoek kwam,samen met je ouders.
    Ik ben een nicht van je moeder,en wij hebben samen (vroeger)heel wat plezier en jongens gehad.Ik kwam dikwijls logeren in Gemert daar mocht je later thuis komen,niet om 22.oo uur daar mocht het gerust 24.00 uur worden.
    Je moeder is vorige week bij mij geweest en vertelde over jou,dat vind ik zo geweldig dat je dit doet,er zijn er maar weinig die je dat na doen.(petje af)
    Ik lees je berichten graag en zal ook je proberen in geld je te helpen.(alle beetjes helpen)Nog heel veel werk plezier,je ziet waar je het voor doet.
    Doei Annie Engelen.Velthoven Deurne

  • 16 Oktober 2007 - 14:57

    Chamila:

    Wat verhaal. Super om te lezen dat je het zo goed naar je zin allemaal hebt. En dat de mensen je allemaal nog herkenen. ik heb net het brabant dagblad gekocht, want je stond erin kei leuk joh. Nou lieverd tot snel en sucses
    Dikke kus chamiel

  • 16 Oktober 2007 - 15:32

    Jannetje:

    He Maart!
    Herkend worden door de mad-man! Was wel een beetje te verwachten ;)
    Goed dat je je alweer helemaal thuisvoelt! Groetjes aan Prisca en succes met overhuizen alvast!
    Kus van je zus

  • 16 Oktober 2007 - 17:18

    Floor:

    He beroemdheid, wat was het tof om vanmorgen als eerste werk van de dag, jouw foto in de krant te zien - gaaf hoor - mijn dag begon bere-goed dus.
    Veel succes met alles en lekker genieten joh - liefs - XX

  • 16 Oktober 2007 - 17:35

    Sas:

    Hoi lieverd,
    Ben echt heel erg benieuwd hoe het nu met je Visum zit enzo.. Hopelijk komt alles op de pootjes terecht!!
    Alhoewel vind het wel veilig als je weer in NL bent hihi egoistisch he!
    Maar ik moet weer eens kort zijn, want moet er weer vandoor. En waar jij lekekr jezelf bent door van de hak op de tak te gaan met je verhaal blijf ik gewoon de kneus hier, want heb dit weekend mijn kleine teen (waarschijnlijk) gebroken en dat doet zeer haha.. (wilde je mijn domme actie niet onthouden)..
    Spreek/sms/mail/bericht je snel weer!!
    Geniet ervan en blijf voorzichtig he!!(moet het iedere keer zeggen anders heb ik het idee dat je hetmisschien vergeet..)
    Kus en heeeeeeeeeel veel liefs Sas

  • 16 Oktober 2007 - 19:54

    Papa En Mama:

    Hoi Maartje, Fijn dat je weer wat nieuws te melden hebt. We zitten er op te wachten. Thuis en op school klik ik je site aan en ben steeds weer benieuwd. Vandaag heb ik al mijn lessen besteed aan jouw artikel in het brabants dagblad. Mijn Thema was "roeping". Ik vertelde dat jij letterlijk en figuurlijk geroepen was. Als we het afgelopen jaar weer een telefoontje uit Ghana kregen dan begon dat vaak met: Hello daddy, waar is Maartje en wanneer komt ze terug etc.... Je mag doen waar je goed in bent en dat is contacten leggen en je inzetten voor wie je lief zijn en dat zijn ze daar allemaal zo te zien. Met je huisje komt het ook wel goed. Leuk hoor dat je er stroom en water hebt. Let echter op met drinkwater want een diareetje heb je zo te pakken. Lekker he zo'n bezorgde pa. Liefs je pa en ma.

  • 16 Oktober 2007 - 20:04

    Ikke:

    gaaf maart de kleine zien ga nu pitten neem er morgen de tijd voor kuzzen weet ik weer iets meer te vertellen doei schoonheid doe ook de gr aan tessa tot morgen

  • 16 Oktober 2007 - 20:36

    Papa En Mama :


    Lieve schat

    Heel veel geluk in jullie huisje,fijn dat je al zo snel een eigen stekje gevonden hebt.
    Geniet met volle teugen van alle lieve mensen en alles wat op je pad komt. Ja,go with the flow dan hou je het het langste vol in die warmte en papegaaitje leef je nog is helemaal te gek dat ze het nog kennen. Veel geluk lieverd, kus, papa mama 10xxx xxx x xxx

  • 16 Oktober 2007 - 21:14

    Jane:

    He Maartje leuk weer iets van je te horen.Goed te horen dat de mensen je nog herkennen ,toch een goede indruk achter gelaten.geniet er lekker van ook van die madman en tot horens. lekkere smakkert van jane.

  • 16 Oktober 2007 - 21:57

    Lisanne:

    Apekop!

    Haaa! Daar ben je! In Wa! Wat heeeerlijk! Als ik je verhaal lees ben ik er ook weer even! Ik herinner me nog dat dat restaurant werd gebouwd toen ik er zat een het eind! Ennuh, n goeie fiets hedde nou, das drie maanden mn maatje geweest!

    Wil je ajb een heeeele dikke knuffel geven aan prisca en de kids? En ook aan 'mn klassie' als je ze weer ziet?

    Probeerde vandaag te bellen, lukte niet, probeer het later nog eens! Geen Areeba nummer zag ik he? :)

    nou drol, geniet! En dans! En zing! En leef! En eet TZ tot je erbij neervalt (jij liever dan ik ;) )

    hele dikke kus op je neusje,

    Lieske

  • 16 Oktober 2007 - 22:15

    Lidwien ( Amsterdam):



    Ha, die maaartje !
    Leuk om weer je enthousiasme te lezen in je wereldse verhalen . Go with the flow betekent vaak dat de dingen net weer een tikkeltje anders lopen dan je verwachtte. Dat is al weer fix gebleken.
    Ik hoop dat je visum in orde zal komen. Het is maar goed dat je een eigen stek hebt om telkens na al je avonturen weer wat tot je zelf te komen. Veel plezier in alles wat je onderneemt. En geniet van alles wat je al hebt opgebouwd. Still going on .... .

    Vanmiddag werkte ik in de wereldwinkel en heb ik copy's neergelegd van jouw verhaal wat je in Ghana doet . Wie weet levert het een paar nieuwe sponsoren op. In elk geval zijn daar ook mensen die met je mee leven.

    Dag dag , veel liefs Lidwien

  • 17 Oktober 2007 - 07:04

    Sanne:

    Hee Maart!

    Wat een super leuk verhaal om te lezen.
    Heel veel plezier en lekker genieten!

    X Sanne

  • 17 Oktober 2007 - 13:06

    Chris:

    Hey Maart,

    Heb goed nieuws voor je... M'n papa heeft vandaag via 'n klant van ons 100 euro voor je opgehaald!!! Hij vertelde dat jij in Ghana zat en wat je allemaal aan het doen was en hij gaf meteen 100 euro contant aan ons! Papa gaat het vanavond overmaken naar je! Hoe gaat het voor de rest? Al spannende foto's gemaakt die je op de site kan zetten???

    Dikke kusss

  • 17 Oktober 2007 - 14:26

    Ikke:

    hoi maartje iets op de laptop verandert kan nu je verhalen ook lezen als ik op mijn werk ben in bels heb dan toch een uur de tijd en alweer een dag dichter bij de vakantie krijg maandag al mijn eerste inentingen bij de huisarts in drunen dan nog een spuit halen bij de ggd in den bosch dan nog een keer naar den haag voor mijn visum en dan is het al bijna maart toch kaai gaaf je zo te volgen in je doen en laten daar in wa kun je nog een keer een mooie foto toevoegen van ons chocolatje kan ik er een beetje mee schowen bij mijn familie blij voor je dat alles goed gaat met je schoonheid geniet er van en tot de next time kuzzen riekepiek doei

  • 17 Oktober 2007 - 15:11

    Stee:

    leuk dat het zo gezellig is man. gezellig om te lezen die verhaaltjes allemaal.
    het komt helemaal goed lezen wij al.
    na veel plezier nog en wij lezen de verhalen wel weer op je site.
    groete stee& kempie

  • 17 Oktober 2007 - 18:12

    Tante Gre:

    lieve Maartje ,
    Je eerste mail gelezen en begrepen dat je weer "warm" ontvangen bent!Fijn hoor. We hopen nog veel van je belevenissen te mogen horen en leven met je mee.

    Veel liefs van ons uit UIgeest
    Ome Klaas en tante Gre

  • 17 Oktober 2007 - 18:42

    Evelientjuh!:

    Heej lieve meid, leuk te lezen dat je je meteen weer zo thuis voelt ondanks de veranderingen natuurlijk! Heerlijk toch dat die mensen je herkennen en je ziet dat het beter gaat! Kan alleen je foto's niet zien? Misschien ligt het aan mij maar zal zo nog even kijken! Heb je trouwens in de krant gezien in het brabants dagblad ga ik goed bewaren hoor! Echt vreemd dat je weer een jaar weg bent maar wel ontzettend stoer! Je bent een wereldwijf letterlijk en figuurlijk hihi... Hier gaat alles zijn gangetje wel eigelijk stop per 1dec. met m'n baan bij GTO en ga weer in vlijmen werken lekker dichtbij enzo. Met Joep is ook alles goed lekker eigewijs nog steeds maar wel een schat!
    Hele dikke kus en knuffels Hou van je meissie xxx

  • 17 Oktober 2007 - 21:36

    Arielle:

    Hoi Maartje, ik kwam je verhaal tegen in de krant, dat je terug ging naar Ghana en je website stond er ook bij vermeld. Ik dacht ik zal eens een kijkje nemen. Super lang geleden dat ik je gesproken heb maar zo te zien en lezen gaat het erg goed met je! Ik vind het echt super gaaf dat je in Ghana bent en je inzet voor die mensen daar! Echt iets voor jou! Ik ga je verhalen in ieder geval bij houden! Heel veel plezier daar! Liefs, arielle

  • 18 Oktober 2007 - 21:38

    Lian:

    Hai Maartje! Leuk om te lezen dat je al weer helemaal bent ingeburgerd. Wat zal het een goed gevoel geven dat ze je allemaal herkennen. Bewijst wel dat je een enorme indruk hebt achtergelaten en dat ze blij zijn dat je terug bent! Geniet ervan! Veel liefs, Lian

  • 20 Oktober 2007 - 02:36

    Wendy:

    Ha ha je ¨korte¨ verhalen blijven leuk om te lezen! Ach en tja, ik moet zeggen dat mijn verhalen ook steeds langer beginnen te worden..

    Het is echt geweldig om te lezen hoe je iedereen weer opnieuw ontmoet en hoe iedereen reageert! Dat moet toch heerlijk zijn voor je, vooral na de laatste twijfels.. Waarom Ghana, hierom dus Ghana!!!

    Ik ben erg benieuwd naar je belevenissen daar! Het blijft toch erg raar dat je daar zit, al ben ik zelf helemaal niet in Nederland! Het ff buurten en bijkletsen begin ik toch al (bijna) te missen..

    Geniet ze daar en hopelijk lees ik snel weer een nieuw verhaal van je!!

    liefs

  • 20 Oktober 2007 - 02:43

    Jorinde:

    Tof zeg dat je weer zo warm ontvangen wordt!! Dan komt het vast helemaal goed dit jaar. Geniet ervan!

    Dikke kus Jo

    P.S. Wij missen jou af en toe ook hoor! Sommige dingen hoor je gewoon bij te zijn!

  • 24 Oktober 2007 - 19:40

    Tom:

    heey.ik krijg les van Meneer Admiraal hij zij: jongens kijk is op deze site want deze is van mijn dochter daar kun je van alles leze. hij zei dat je echt geroepen was! haha Meneer is een hele leuke leraar. boeiende lessen altijd leerzaam dus ik dacht kijk is op deze site! mijn tante die gaat ook de wereld rond ook voor arme kinderen hier en daar. maar nu is ze 5 maanden weg naar australie op vakantie. maar leuke site en ook intersannte foto's! en Meneer Admiraal die heeft all heellll en heel veel over jou vertelt! haha doei doei groetjes TOM! uit : 3Bvt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Maartje

Gewoonweg geweldig...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 148533

Voorgaande reizen:

15 September 2005 - 13 Juli 2008

Mijn eerste reis

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana 2010

Landen bezocht: