Zorgen voor morgen... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu Zorgen voor morgen... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

Zorgen voor morgen...

Door: d'n Admiraal

Blijf op de hoogte en volg Maartje

23 Oktober 2007 | Ghana, Accra

Ik heb nog precies 8 dagen voor het regelen van mijn visum maar dat komt helemaal goed. Ben al naar het kantoor geweest en heb de eerste contacten gelegd. Helaas geldt mijn 1 jaar visum die ik in Nederland gekregen heb niet! Dus zal ik om de 2 maanden een nieuw visum aan moeten vragen en na een half jaar een blijvend visum. Dus zorgen voor morgen mensen het komt helemaal goed!

Ondertussen ben ik gesetteld. Gisteren hebben we de boel oververhuisd naar een eigen kamer in een compound-house. De eerste weken hebben we bij Pastor Dan in huis gezeten waar we alles met de meiden (Essy de huismeid en Becky) deden die ook bij hem in huis wonen. Het koken, kleren wassen en praten o.a. natuurlijk over jongens. Eigenlijk vond iedereen het erg dat we gingen verhuizen zowel wij als hun want het huis leefde van smorgens tot snachts en dat was thuis. Nu zullen even moeten wennen aan het compound-house en daar ons huis van moetne maken wat waarschijnlijk binnen een paar dagen het geval zal zijn. Een compound-house is een huis met meerdere families en een binnenplein. De vrouw die dit huis heeft gebouwd heeft 9 weeskinderen bij haar in laten wonen waar wij nu Aunties (tantes) van zijn. De vrouw is een zeer goede en lieve vrouw en vanmorgen kwam ze (onze nieuwe moeder) rond 6 uur al checken of haar dochters op waren! Jee, dat was vroeg!

De dag begint vroeg hier in Wa nu we tussen de families leven. De kinderen gaan om half 6 naar school en hebben dan al een bord TZ op.
Ik ben al wandelend langs verschillende gezinnen die ik wist te wonen bij Prisca terecht gekomen die een ei voor me had gebakken om een goed bodem te leggen.

Ik werk namelijk tegenwoordig elke morgen bij Y.A. (Youth Alive). Youth Alive is een straatkinderen project waar de hoofdvestiging van in Tamale ligt. Hier hebben we twee jaar geleden stage gelopen. We waren toen voornamelijk bezig met de kinderen die op de groep zaten. Zij verblijven daar de gehele dag krijgen les (wanneer de teacher verschijnt) en krijgen daar te eten. Wanneer ze het eerste jaar door zijn worden ze naar scholen gestuurd of naar werkplekken waar zij een vak zullen leren. De basis engels hebben ze dan gelegd waardoor ze op de scholen vooruit kunnen.

Social investigation of the children.

Bij Y.A. hou ik mij nu in eerste instantie bezig met het feeldwork (social investigation of the children). Dit doe ik samen met Jane en haar zoontje van 10 maanden. Jane regelde de administratie toen wij twee jaar geleden stage liepen bij Y.A. Nu de feeldworker weggegaan is en de tweede feeldworker overleden is afgelopen jaar heeft Jane deze baan gekregen. Ze hebben haar small small ingewerkt en omdat dit werk aansluit bij mijn studie heeft de PC (baas hier in Wa) besloten dat Jane en ik dit samen gaan doen.
Het Social investigation of the children is de eerste stap binnen de organisatie van Y.A. De bedoeling is dat er uitgezocht wordt of de kinderen die zich aanmelden of aangemeld worden door opa's oma's tantes en ooms 'Needy' zijn.
Zijn deze kinderen hulpbehoevend of niet?!
Hiervoor ga je onderzoek doen. Op na de dorpjes, naar de families praten en kijken waar ze wonen.

Wanneer is een kind in Ghana hulpbehoevend, voor mij als witte zou je denken; welk kind niet.
Toch zit er natuurlijk een ontzettend groot verschil tussen de verschillende families hier in en rond Wa.

Ik stel de vragen, Jane vertaald het voor de families die geen engels spreken wat meestal het geval is en voor mij omdat ik het antwoord niet versta. Er zijn enkelinge die wel engels kunnen en iedereen is bereid om mee te werken en de vragen te beantwoorden.

Waarom ik de vragen stel is omdat ik in mijn studie geleerd heb om door te vragen en het niet zo maar bij een antwoord te laten. Dit is wat ik Jane nu aan het leren ben. De vragen worden anders algemeen gesteld waardoor je eigenlijk niet komt bij het geen wat je daadwerkelijk wil weten.

Van alle kinderen die wij bezoeken maken wij en file dit bespreken wij met onze PC en samen wordt er bepaald of het kind in kwestie Needy is of niet.

Op de fiest met een jongetje van 10 maanden op mijn rug fietsen wij door de hete zon opzoek naar de families die in omliggende dorpjes wonen.
Hier in Ghana heb je geen straten met huisnummers, je hebt geen rechte wegen en geen informatiebord om op te zoeken waar je nu daadwerkelijk bent. Zelfs de enigste stoplichten die we hier hadden werken niet meer, helaas staan er weer politiemannen op de weg. Leve de electriciteit!
Gelukkig wijzen de mensen je hier de weg. Of het de goede weg is, is een ander verhaal.
Van hot naar her, over zandpaden, kuilen bergjes tussen kippen en geiten door waarvan er soms prompt een tegen je achterwiel aanloopt fiets je rustig door. Hier en daar in de schaduw van een grote mango boom.

De mensen die we bezoeken zijn arm maar ontzettend vriendelijk. De vrouwen zijn meestal aan het farmen (in het weiland) de mannen hangen thuis rond of hebben een fietsenwerkplek aan de kant van de straat. Het is nu groundnut time, dus pinda's genoeg. Onder een boom zitten kinderen en vrouwen de pindas te pellen om ze later te gaan verkopen.
Na een zak pinda's meegekregen te hebben gaan we opzoek naar het volgende gezin.

In totaal hebben we nu ongeveer 20 kinderen op de groep waar we het merendeel nog van moeten checken of ze Needy zijn. En de rest van de kinderen (totaal 45 willen we er hebben) komen gewoon aanlopen of wij krijgen tips door en zullen ook deze kinderen checken. De kinderen kunnen tot die tijd blijven. Ze krijgen les van Rahid (de juf die er 2 jaar geleden ook was) maar zij gaat vanaf volgende week naar school om haar eigen engels bij te spijkeren wat geen slecht idee is. Er zal dan een nieuwe teacher moeten komen om de kinderen engels te leren. De solicitaties zijn net geweest dus ik neem aan dat er vanaf volgende week een teacher zal zijn.
Eten is er op dit moment niet voor de kinderen. Er is net 1 zak reist gedoneerd door een groep blanke mensen die Y.A. bezocht hebben maar geld voor meer eten zoals soep ingredienten is er niet.
De werkers van Y.A. krijgen op dit moment ook al 3 maanden niet uitbetaald, waaronder Prisca (mine African mama).

Hoe PC dit regelt (geregeld heeft) verteld hij mij van de week als hij terug is van zijn vergadering in Tamale.
Ik hoop dat daar goed nieuws uitkomt.

De kinderen waar wij twee jaar geleden mee gewerkt hebben zitten allemaal op scholen. Een aantal komen er bij Prisca langs om ons te zoeken en heb er twee bij Y.A. gezien toen ze hun raport kwamen tonen!
Ze doen het goed, alleen het kletsen in de klas mag wat minder (Abudi).
Het is goed om te horen dat ze het goed doen en aangezien ik nu het feeldwork doe ga ik ook bij hen langs op de scholen kijken of ze op komen dagen en zoja hoe het gaat.

Samen met Prisca ben ik van plan om een programma over kinder rechten op te stellen waaronder het opkomen voor zichzelf en sexuele voorlichting. Dit zijn ideeen die wij nog moeten overleggen met PC bij Y.A. maar ook is dit idee er om o.a. in het dorp te gaan doen waar Prisca zelf vandaan komt gericht op kinderen maar ook op de vrouwen daar!

Nu wordt ik opgepiept om Pito te komen drinken naarst het internetcafe, ze vinden dat ik even een pauze moet nemen dus bij deze Houdoe en bedankt en over de gehandicapten vertel ik de volgende keer weer.

Hier gaat het goed, ik vind het fantastisch dat jullie zoveel interesse tonen en ik denk dat de kinderen hier jullie allemaal ontzettend dankbaar zijn!

Een hele dikke kus en knuffel voor jullie allemaal! Maartje

  • 23 Oktober 2007 - 13:46

    Janna:

    Hey maart, wat goed dat je visum op een andere manier geregeld kan worden!
    blij om te horen dat je toch niet hoeft te trouwen ;)
    En wat leuk werk heb je daar dan! Klinkt echt heel goed!

    Succes nog!

    Kus janna

  • 23 Oktober 2007 - 14:25

    Stefanie:

    Hee maartje echt super goed waar jullie mee bezig zijn!! ben trots op je ;) Ik hop dat ik in de toekomst ooit ook iets kan betekenen voor de armen in afrika! Oja, als je vraagjes hebt over kinderrechten kun je die me altijd stellen (ik als jurist in spe :))!!

    Veel plezier en succes nog!

    Echt leuk om al je belevenissen te lezen!

    kusjes stefanie

  • 23 Oktober 2007 - 14:56

    Papa En Mama:

    Hoi Maartje,
    Leuk hoor dat je gevraagd wordt om pito te komen drinken. Geweldig om op deze manier 'feeldwork' te kunnen doen: kind op je rug, beesten aan de kant en dan proberen door te dringen in de problematiek van de verschillende gezinnen en/of families. Het is natuurlijk belangrijk dat de juiste kinderen onderdak krijgen bij Youth Alive en dat de meest hulpbehoefende kinderen de eerste hulp krijgen. Om de eerste nood te lenigen en om de hongerige buikjes te vullen moet je eten kopen, verbouwen, oogsten en klaarmaken. Het gaat je lukken want jouw brief begint al wat geld op te leveren. Via de broeders in Wa kan je het geld ophalen en er goede dingen mee doen. Maak er verslag van en laat je achterban (via deze site) weten wat je er zoal mee kunt doen. Succes en liefs. Papa en Mama.

  • 23 Oktober 2007 - 14:59

    Daniel:

    Hoi lieverd,

    Leuk om je verhalen te lezen en je bent ook aardig druk. en je moet af en toe naar pito luisteren voor een pauze dat is nooit verkeerd.
    ik heb je nu een paar x geprobeerd te bellen maar ik krijg je niet te pakken maar ik blijf het proberen.
    Ik spreek je gauw komt goed.

    Liefs Daniel

  • 23 Oktober 2007 - 14:59

    Papa Mama:

    Hallo schatje

    Blijft vreemd dat een visum hier afgegeven door de ghanese ambasade daar niet werkt...
    Maar gelukkig is er nu een oplossing gevonden die de autoriteiten daar wel goed keuren.Inderdaad,zorgen voor morgen en even meer werk. Maar als je het in Wa kunt regelen is dat wel te doen.

    Heel erg leuk voor je Maartje dat veldwerk waardoor je direct contact hebt met de mensen , daar ben je super geschikt voor en kun je heerlijk genieten en de mensen van jou.
    Ik ben erg blij dat het allemaal zo lekker loopt en trots op jou.

    Hopelijk komt de projectleider van Y.A.
    (Youht Alive ) terug met goede berichten voor de kinderen.
    Heel veel geluk en plezier in jullie nieuwe huisje en met het tante zijn van al die kindertjes, wat een feest.
    Fijne samenwerking met Jane en haar zoontje wat op je rug mee naar het werk gaat, dat is nu echt afrika.
    Geniet van alles wat je doet veel geluk lieve schat, liefs van papa en mama 10xxx xxx x xxx

  • 23 Oktober 2007 - 15:01

    Daniel:

    Sorry verkeerd gelezen ik dacht dat pito een persoon was, maakt niet uit als je maar af en toe een pauze neemt en er van geniet tussen het werken door.

    Kus

  • 23 Oktober 2007 - 15:26

    Jannetje:

    He Maart!!!
    Mooi en duidelijk verhaal over je werzaamheden bij Youth Alive. Lijkt me ook echt waardevol om 'in het veld' te werken, dan krijg je echt het verhaal te zien dat achter ieder kind steekt.
    Fijn dat je je visum geregeld krijgt! Zou wat zijn anders als ik in december naar Ghana ga en jij alweer thuis zou zitten, haha. Maar geen zorgen dus voor morgen, want kerst en oud&nieuw vieren we in ieder geval lekker samen! Ik kijk er al naar uit...
    Ow en de opmerking van daniel vind ik zo slecht nog niet (al heeft ie m niet eens zo bedoeld dus :))"Je moet maar af en toe naar Pito luisteren voor een pauze" Haha, proost!!
    Liefs Jannetje.

  • 23 Oktober 2007 - 16:46

    Jannetje:

    Ow en Maart, die foto's: Echt super!
    Wat zijn ze toch mooi he, Mina en Immaculate. Ben er maar trots op Aunty Maarty.
    Kus van je zus

  • 23 Oktober 2007 - 17:23

    Mama:

    Oh Maartje wat een prachtige fotos, om tante van die schatjes van Prisca, "Mina en Imaculate " te zijn is toch heerlijk.
    En die buurtjes om hun pannetje als je dat ziet gaat de zon meteen al schijnen. En de vlechtjes zijn er weer, mooi hoor.
    Leuk om een foto van Essy te zien.
    Hele fijne tijd veel geluk schatje,
    liefs mama 10xxx xxx x xxx

  • 23 Oktober 2007 - 17:48

    Arielle:

    Hey Maarjte, ik heb me aangemeld op je website zodat ik een beetje kan volgen wat je doet! Echt wat een leuke dingen mag je doen en ondernemen! Dit is echt gaaf! En wat een schitterende foto's! Heel veel succes en plezier daar! Liefs, arielle

  • 23 Oktober 2007 - 17:56

    Tante Gre:

    Lieve Maartje,
    Je tweede verslag gelezen en je komt er al aardig in met de mensen die je 'even" had verlaten,goed hoor!Ik vond ook de foto's mooi en levens-echt.Hoe kom je aan al die vlechten? is dat je eigen haar of is het nep? Daar kwam ik niet uit.Nu het ga je goed en tot het volgende verslag. Liefs van tante Gre

  • 23 Oktober 2007 - 19:42

    Maria:

    maartje
    druk,druk,druk, het lijkt wel of je in nederland bent, nog geen tijd om op tijd een pintje te pakken.
    nou dat hebben je ooms en tantes van je afgelopen zondag wel gedaan in aaste.
    het rondje zit er weer op voor dit jaar.
    ome Wim zei al tegen tante Anneke dat het zo weer een nieuw jaar is.want hun mogen de volgende keer zich uitkuren.
    groetjes
    fam verkampen uit aaste
    ps waar kunnen we wat geld droppen????

  • 23 Oktober 2007 - 19:46

    Christel:

    Hey Maart,

    Wat een mooi verhaal weer en leuke foto's. Ik hoop voor je dat het allemaal goed gaat komen met je visum, vast wel. Succes met alles!

    Dikke kus

    ps: Ik heb waarschijnlijk een huisje in Utrecht! Als het goed is gaan we vrijdag ons contract tekenen!

  • 23 Oktober 2007 - 19:54

    Martien Admiraal:

    Hallo Maria van onze Jan in Asten,
    De goede gevers kunnen geld overmaken naar Maartje en haar projecten op rek.no. 136511767 v.d.Rabobank t.n.v Maartje Admiraal in Heusden ondervermelding van Ghana-Afrika.
    Groetjes Martien.

  • 23 Oktober 2007 - 21:15

    Joke Arts:

    Maartje
    Je hebt het gered om op de plaats te komen waar je wilde zijn.
    Geweldig. Ik heb veel bewondering voor jou al ken ik je maar van 1 keer zien.
    Het is heel leuk om jou verhalen te lezen .
    Bedankt.
    Groetjes en succes.
    Joke

  • 24 Oktober 2007 - 12:48

    Fleur:

    Lieve Maart,

    Watn kun je toch heerlijk schrijven (carriere gemist?) Nee vast niet want wat je nu doet daar ben je denk ik errrrrg goed in. Klinkt allemaal super, het lijkt me mooi daar echt tussen de mensen te wonen.

    Nog een vraagje daarnaast....heb jij enig idee hoe ik Denise eventueel kan bereiken. Heb geen (goed) telefoonnummer en ze reageert niet op mailtjes (aardig... ;)) Heb jij een tel nummer van haar?

    In ieder geval heel veel succes met je visum en alle andere dingetjes.

    Tot schrijfs,
    xx Fleur

  • 24 Oktober 2007 - 19:44

    TOM:

    heey.ik krijg les van Meneer Admiraal hij zij: jongens kijk is op deze site want deze is van mijn dochter daar kun je van alles leze. hij zei dat je echt geroepen was! haha Meneer is een hele leuke leraar. boeiende lessen altijd leerzaam dus ik dacht kijk is op deze site! mijn tante die gaat ook de wereld rond ook voor arme kinderen hier en daar. maar nu is ze 5 maanden weg naar australie op vakantie. maar leuke site en ook intersannte foto's! en Meneer Admiraal die heeft all heellll en heel veel over jou vertelt! haha doei doei groetjes TOM! uit : 3Bvt

  • 25 Oktober 2007 - 07:40

    Zus Vd Elzen-Slaats:

    Hoi Maartje,
    heel veel succes daarin 't verre Wa
    groetjes (via mijn dochter ik heb geen internet, te oud haha)

  • 25 Oktober 2007 - 10:46

    Sas:

    Hoi lieverd,
    je verhaal klinkt echt heel mooi!!!
    Echt super dat je weer zo'n ervaring bent aangegaan!
    Kussssssssss en ........geniet nooit met mate!!!

  • 25 Oktober 2007 - 17:02

    Petra:

    Hey wijffie,

    leuk hoor, om dit alles te lezen. Klinkt alsof je leuke functie hebt daaro! Heerlijk man, allemaal die dorpjes bezoeken. Lijkt me wel donders moeilijk om inderdaad de hulpbehoevenden eruit te pikken.
    Ook echt wel weer mooie foto's. Heb je Conrad en Jerry al een knuffel van me gegeven?

    Geniet ervan wijffie! Dikke knuffel van mij.

    Liefs Petra

  • 26 Oktober 2007 - 09:35

    Diane:

    hey maart,
    fijn om te zien dat het zo te zien wel goed met je gaat. Je bent zelfs al moeder, niet van een maar van heel wat kinderen. Goed bezig!
    En wat een wereld van verschil zeg. Ik geloof ook zeker dat het een lieve warme vrouw is waar je nu bij woont. Hier gaat t z'n gangetje, ben nu net klaar met werken(alhoewel, maar 4 uurtjes). Je hebt trouwens wel'n goeie gevonden die tijdelijk in jouw kamer woont, aardige meid. Daar moet je wel geluk mee hebben. Gister was ik in 't afrika museum, bij de nagemaakte huisjes ofwel meer hutten moest ik aan jou denken. En ook bij de foto's die daar hingen, ook een aantal van Wa. Ben je wel s in dat museum geweest? Anders gaan we daar s n keer naartoe zodra je terug bent. Maar geniet eerst maar van het leventje daar zonder alle nederlandse verplichtingen. Liefs xx en doe ze daar de groeten xx Diane

  • 26 Oktober 2007 - 11:11

    Marian Kaarsgaarn:

    Hoi Maartje, gelukkig dat je je visum nu op een ander manier kan krijgen. Het is een lust om je verhalen te lezen. Leuke foto's. Je doet enorm goed werk, bewonder je !
    Hartelijke groetjes, marian

  • 26 Oktober 2007 - 13:29

    Chamila:

    Lieve maart,
    Wat een indrukwekkend verhaal weer. Ik zie dat je echt niet stil zit en echt veel onderneemt voor de kinderen daar.Ben trots op je. De fotos zijn ook echt weer ontzettend mooi geworden. heel scherp zijn ze :)
    Succes miela

  • 29 Oktober 2007 - 12:01

    Kiska:

    Martje, hoeishet daar in Afrika?
    Ik vind het hartstikke knap van je dat je dat doet. Je vader heeft je verhaal voorgelezen en het trekt me al van brugklas aan om naar een andere arme land te gaan en daar te helpen. Dus heb ik paar vragen aan je vader gesteld hoe jij het gedan hebt en zover bent gekomen. Ik ga ook sph doen en ind e 3de mag ik dan in het buitenland stage gaan lopen, maar ik kies voor Brazilie, want ik heb hier mensen uit Brazilie gehad die echt als familie voor me waren vandaar dat ik zo graag daarheen wil. Veel sterkte en blijv zo doorgaan met waar je mee bezig bent. Je vader zal wel trots op je zijn!!!!
    Groetjes!

  • 29 Oktober 2007 - 20:26

    Nina:

    Hoi Maartje!!
    Het spijt me... erg lang niets laten horen? Alles goed in Ghana? Je hebt al weer een hoop leuke foto's zie ik.. Mina is een schattig kindje?
    Je draai weer gevonden?
    Hier gaat alles z'n gangetje! Succes met je visum en veel succes en plezier!!
    Doei xx Nina

  • 30 Oktober 2007 - 08:52

    Chamila:

    Lieve maart,
    Hoe is het ermee allemaal, mis je ons al een beetje ?? Ik heb zelf groot nieuws uit Sri-lanka dus in nl gaat het ook allemaal heel goed. we mailen snel (K) miela

  • 30 Oktober 2007 - 19:35

    Linda:

    Hey Maartje, echt super die verhalen!! Je hoort natuurlijk de hele tijd van iedereen hetzelfde, maar blijf vooral veel schrijven en hou ons op de hoogte!!
    Ben net weer terug geweest naar Costa Rica dus weet een beetje hoe het voelt ;-)
    Heel veel succes nog en veel plezier.
    Kus Linda

  • 30 Oktober 2007 - 21:18

    Lian:

    Haaai! Wat geweldig om te lezen wat je daar allemaal doet! Ik krijg er zelf ook weer enorm de kriebels van om weg te gaan. Je bent er net en nu al zo aan het inzetten voor de mensen daar. Ze boffen daar met jou, echt super! Aan de foto's is ook te zien dat je er weer helemaal op je plek bent. Gelukkig is het geregeld met het visum en kun je er nog lange tijd van genieten. Tot het volgende verhaal, Veel Liefs xxx

  • 31 Oktober 2007 - 10:31

    .feija.:

    Dag Maartje!

    Zoo.. jij hebt het ook naar je zin, zo te lezen!!

    Harstikke gaaf allemaal zeg!! :D

  • 01 November 2007 - 11:26

    Joke Arts:

    Maartje
    Gisteren hebben we een hele leuke dag gehad in Heusden bij je ouders.
    We hebben als zusjes bedacht om je een kleinigheid toe te sturen.
    Dit heb ik overgemaakt en ik hoop dat je er iets leuks mee doet.
    Hoe gaat het met Prisca ik hoop dat ze niet te veel pijn heeft.
    Dit maakte we nog net mee op het einde van onze leuke dag in Heusden.
    Het allerbeste en heel veel werkplezier in Ghana.
    Groetjes Joke -Drina-Maria-Stien

  • 01 November 2007 - 17:31

    Karin:

    Hey lieverd,

    FF een snel berichtje...... Wat een geweldige foto's!! Lijkt allemaal zo onwerkelijk voor een boerin uit de achterhoek! HaHa!

    Doe je ding en zoals Sas al zo mooi zei....Geniet nooit met mate!!!

    Kus

  • 04 November 2007 - 11:35

    Marianne:

    Wat een prachtige foto's Maart.
    Gisteren naar Kemp geweest, voor haar optreden in Rijen (djembe's). Je kunt trots op haar zijn hoor! En door al die Afrikaanse sferen moest ik nog eens extra aan je denken. Dus zomaar een zoen uit Den Bosch, van mij voor jou.

  • 06 November 2007 - 13:34

    Kelly:

    Echt super Tof dat je dit allemaal voor die mensen doet;)
    ik wens jou nog heel veel succes in Ghana!

    xxx

  • 08 November 2007 - 18:04

    Frans:

    Hey Maartje,

    wat kun jij mooi vertellen over je werk, de mensen en kinderen en je sociale leventje daar
    Fijn ook om te horen,(nou ja, lezen) dat het allemaal goed gaat met je projecten en natuurlijk met jezelf.
    Het lijkt me ontzettend mooi om na meer dan een jaar terug te komen op de plek en bij de mensen die voor jou zoveel betekenen en dan te zien dat al je inspanningen hun vruchten afwerpen en zo ontzettend zinvol zijn.

    Ga zo door meid...

    Groetjes Frans.


  • 12 November 2007 - 19:10

    Wendy:

    Hey meis,

    Hoe is het met je_ Ik begin je ¨lange¨ verhalen te missen.... Was al bang dat ik geen mail meer ontving als je een bericht had achtergelaten. What´s going on____ Dit zijn vraagtekens, maar mijn toetsenbord doet vreemd... hmm...
    Het is in ieder geval een teken dat je je waarschijnlijk goed vermaakt!!
    Geniet van ieder moment!!

    Liefs Wendy

  • 14 November 2007 - 15:55

    Marion:

    lieverd!!!!!
    eindelijk een plekje om tegen je aan te lallen, wat super om al die dingen te lezen en wat doe je het goed en wat een mooie fotos..echt genieten. Je bent vast een superrrmama!!!
    geniet en geniet en ik laat snel een uitgebried verslag van het leven in nimwegen zien!!

    dikke kus en niet te hard moederen, strax ben je schijnzwanger ;)...

    liefs mary

  • 15 November 2007 - 22:06

    Heidi:

    He Maartje,

    Erg leuk om je stukjes te lezen! Hoop dat alles goed verloopt en dat je je vermaakt. Ik ben erg benieuwd en blijf je verhalen volgen! Geniet van jouw Ghana!

    Heidi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Maartje

Gewoonweg geweldig...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 148530

Voorgaande reizen:

15 September 2005 - 13 Juli 2008

Mijn eerste reis

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana 2010

Landen bezocht: