Jannetje in Ghana - Reisverslag uit Wa, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu Jannetje in Ghana - Reisverslag uit Wa, Ghana van Maartje Admiraal - WaarBenJij.nu

Jannetje in Ghana

Door: jannetje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 December 2007 | Ghana, Wa

Hallo Allemaal!

Dit keer geen bericht van Maartje, maar van Jannetje. Ik ben veilig aangekomen in Ghana! Inmiddels ben ik al in Wa.

De vlucht verliep prima, was erg gezellig. Bij aankomst herinnerden de hitte en de geur me er gelijk aan dat ik in Ghana was, een goed gevoel! Bij de uitgang stonden twee blanke koppies me al op te wachten: Maartje en Tessa. Super om Maartje weer te zien! Ze zit echt helemaal in het Ghanese leven, ze is zelf soms net een Afrikaantje. Maar ik moet ook zeggen dat het 'Ghanese leven' heel snel weer went. Net of ik nooit weg ben geweest. De hoofdstad Accra waar het verkeer alle kanten opraast. Een tweebaans weg wordt al gauw een driebaans als het wachten in de file te lang duurt. Zodra je auto even stopt proberen ze je vanalles te verkopen via het autoraampje; zakdoeken, koekjes, water, wc papier. En natuurlijk continu zoveel mogelijk toeteren.

Rond 21 uur (Ghanese tijd is een uur eerder) kwam ik aan op het vliegveld. Daar in een spot (cafe) wat gedronken. Bij een vriend van Maartje geslapen om vervolgens de volgende dag om 4.30 uur op te staan om naar Kumassi te vertrekken. Daar kwamen we rond 12.30 uur aan en hebben tot 18.00 uur op de bus naar Wa gewacht. De busreis duurde 11 uur. Iets sneller dan de vorige keren, want er zijn meer delen van de weg geasfalteerd nu. Ook hebben ze meer verkeersborden (waarvan ik me sterk afvraag of ze de betekenis kennen).
Al met al een flinke reis, maar nu ben ik dan in Wa.

Maartje heeft een leuke kamer samen met Tessa. We slapen met z'n drieen in een kingsize bed. Er is een douche en wc, alleen niet altijd water. Het huis staat midden in Wa (voor wie bekend zijn hier; vlakbij de broeders) Prisca woont slechts 300 meter verderop, en daar zijn we vandaag de hele dag geweest (Prisca is een vriendin van Maartje; de kok van Youth Alive). Haar kinderen hadden tekeningen voor me opgehangen met welcome home en Prisca had kleedjes gehaakt met welcome. We gaan zo terug naar haar om een heerlijk Ghanese maaltijd te nuttigen (nu ga ik het echt leren eten!). Het internet cafe is om de hoek bij haar, ze hebben er inmiddels al 3 hier. We hebben er een halfuur over gedaan hier te komen omdat we om de paar meter bekenden tegenkwamen, erg leuk!

Ik hou jullie op de hoogte van het leven hier. Morgen gaan maartje en ik naar Youth Alive (straatkinderen). Voor nu stop ik met dit bericht. Mina (dochtertje van Prisca) zit bij me op schoot en wil nu toch wel echt toffees gaan kopen. Dus ik ben er weer vandoor.

Heel veel groetjes, ook van Maartje!

xxx Jannetje.

  • 16 December 2007 - 18:12

    Trees:

    Ha Jan!

    Leuk om zo snel al van je te horen! Super dat het gelijk al zo goed voelt! Geniet ervan, want voor je het weet is het weer voorbij!

    X Trees

  • 16 December 2007 - 18:17

    Nouchka:

    Hej Jan,

    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen in Wa! Veel plezier en doe Maart de groeten!

    x Nous

  • 16 December 2007 - 18:53

    Sanne:

    Haaa!

    Fijn dat het allemaal zo vlotjes is verlopen en het meteen weer zo goed voelt daar! Heel veel plezier he ook met Maartje!

    X

  • 16 December 2007 - 19:13

    Mama:

    Hallo lieve schatten Jannetje en Maartje

    Ik ben heel blij dat de reis zo voorspoedig verlopen is en dat jullie het samen zo fijn hebben. Geniet met elkaar van alles en iedereen.
    We zijn net bij Ben geweest, hij is geslaagd, met hele goede punbten. Hij vertrekt 18 december terug naar Accra en komt naar Wa.
    Hier bij ons is alles goed en wel een beetje kouder dan daar bij jullie.
    Hele fijne tijd samen
    Heel veel liefs van papa mama Kempke en Stefan. 10xxx xxx x xxx

  • 16 December 2007 - 19:20

    Kem:

    Ha zussies !! Klinkt als muziek in de oren !! Ik wou dat ik erbij kon zijn!! Geniet er lekker van daaro, maar dat gaat helemaal goed komen!! Have fun ! Groetjes daar ! xxxxx jullie grote zus!

  • 16 December 2007 - 19:43

    Papa:

    Hallo lieve meiden van me,
    Fijn dat Jannetje het Ghaneese leventje al snel oppakt. Maartje helemaal gelukkig met haar grote zus aan haar zijde en samen zijn ze o zo blij. Wij zullen de feestdagen op gepaste wijze doorbrengen en een extra kaarsje voor jullie opsteken op dat het Kerstlicht en -vrede en -vreugde tot jullie zal doordringen. Veel liefs van je pa, Martien

  • 16 December 2007 - 19:45

    Joke Arts:

    Jannetje
    Leuk dat je bij je zus bent in Wa.
    Maak er met zijn allen een leuke tijd van.
    Hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2008.
    Groetjes aan Maartje en al die kindjes van jullie.
    Is Prisca weer helemaal opgeknapt van de verbranding?
    Het allerbeste vanuit Bakel.
    Doeiiiiiiiiiiiiiii

  • 16 December 2007 - 20:35

    Christel:

    Fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen (had het stiekem ookal van je vader gehoord) Geniet van de 4 weekjes vakantie!!!

    Liefs Chris

  • 16 December 2007 - 21:40

    Betty Erp:


    Jannetje,WAT EENLANGE REIS ,MAAR GOED AAN GEKOMEN.Ik wens jullie een heel fijne tijd met op zijn tijd ontspanning,gezellige feestdagen en goeie start in2008.Maartje,Jannetje toi toi.liefs Betty enHarry.

  • 17 December 2007 - 11:14

    Kiki:

    Fijn om te horen dat ze zussen weer veilig herenigd zijn. Veel plezier daar damens!

    kus

  • 17 December 2007 - 15:42

    Chamila:

    Hoi Jannetje,

    Goed dat je veilig bent aangekomen heel veel plezier samen en geniet ervan.
    Veel liefs Chamila

  • 17 December 2007 - 15:53

    Minke:

    He Jan!
    Fijn dat je goed bent aangekomen en leuk ook dat je al zo snel een berichtje hebt geschreven! Lief dat die kinderen en Prisca zo'n mooi welkom voor je hadden gemaakt! Hier is alles goed! Geniet ervan!
    Liefs, Mink (je huisgenootje!)

  • 18 December 2007 - 13:17

    Anneke:

    Maartje en Jannetje,
    heel fijne, gezellige kerstdagen en veel plezier zo samen knusjes met die zusjes.
    groetjes, ook van ome Harrie.
    tante Anneke.

  • 18 December 2007 - 14:35

    Maria:

    hey dames, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van jullie oudste zus Kempke.
    het zal geen probleem zijn om er een lekkere pito tegenaan te gooien.
    vier het maar lekker en heel veel groetjes en fijne feestdagen.
    groetjes uit aaste

  • 18 December 2007 - 21:14

    Linda:

    Heej Jan en Maartje,

    Je bent al weer helmaal ingeburgerd Jan. gelukkig goede reis gehad. Geniet er lekker van maar dat zal geen probleem zijn. Fijne dagen alvast daar!

    En Jan, geen gekke dingen dit keer he?!

    xx Lin

  • 18 December 2007 - 23:17

    Wendy:

    Hey,

    Wat leuk dat je nu bij Maartje bent!! Even een hele andere werel... Wat een ontzettend mooie foto´s!! Het blijft erg leuk om ze te zien!
    De kerst staat alweer voor de deur.... Raar he om dat met warm weer te gaan vieren?! Voor mij wordt kerst nog lekker zonnig, maar met oud en nieuw ben ik weer in ons koude kikkerlandje... brrr dat zal wennen worden.
    Geniet er in ieder geval van en alvast een fijne kerst en een heeeel gelukkig 2008!!!!

    Geef Maart een dikke kus van me!! Enne Maart als jij dit leest moet je het Jannetje geven... haha

    Liefs

  • 19 December 2007 - 07:59

    Marloes:

    He Jann en Maart,
    ziet er weer heerlijk uit. geniet ervan! fijne feestdagen met al jullie kinderen!!
    xx

  • 20 December 2007 - 10:23

    Sabine:

    Hey Maart en Jan!!

    Zoals iedereen ben ik ook blij dat je goed bent aangekomen! Ik weet dat jullie nu volop van jullie tijd samen aan het genieten zijn! Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar! Groetjes aan de mensen daar! En nog een hele fijne tijd samen gewenst!

    Dikke pakkerd,
    Sabine

  • 21 December 2007 - 15:15

    Petra:

    Klinkt allemaal weer erg leuk.
    Geef Maartje en Tessa maar een stevige knuffel van mij!

    Liefs Petra

  • 21 December 2007 - 19:22

    Stee:

    hee leuk man om te lezen da het zo gezellig is daaro. ben benieuwd hoe jullie kerst en oud&nieuw gaan vieren daaro. komt helemaal goed denk.

    na veel plezier daar nog en ja kerst zullen we nu maar hier met z'n 4e vieren en jullie met de gedachten erbij. veel plezier nog.
    groeten uit het ijskouden nederland.

    stee

  • 23 December 2007 - 07:47

    Floor:

    Hai Jannetje en Maartje

    Wat heerlijk dat jullie zo warm en goed dit jaar kunnen afsluiten om zo een veelbelovend 2008 te starten. Ik wens jullie heel bijzondere Kerstdagen. Liefs van Floor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Wa

Maartje

Gewoonweg geweldig...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 148531

Voorgaande reizen:

15 September 2005 - 13 Juli 2008

Mijn eerste reis

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Ghana 2010

Landen bezocht: